…som i helgen ordnar socialt webbläger på Tjärö, i Blekinge skärgård.
Sweden Social Web Camp — vad är det för spektakel?
— Det är närmare 300 webbmänniskor som träffas för att levalägerliv ihop. Folk tar med sig sin laptop, surfar trådlöst och snackar socialamedier. Jag trodde att det kanske skulle komma tio personer, men hittills ärdet 282 anmälda.
Vad står på programmet?
— Det finns inget program. Det enda jag erbjuder är en tidoch en plats. SSWC är en så kallad unconference och det är inte jag sombestämmer vem som ska prata om vad – det gör deltagarna själva. De flestaidéerna kommer nog att spånas fram över en öl på fredagskvällen. Det leder tillett mycket större engagemang, jämfört med vanliga arrangemang.
Vilka är det som kommer dit?
— Många är bloggare, debattörer och folk som ärteknikintresserade. Bland dem som har anmält sig finns till exempel JoakimJardenberg på Mindpark, Sofia Mirjamsdotter som bloggar för Aftonbladet ochMåns Adler från Bambuser. Även folk från webbyrån Good Old, samt ett tiotaldanskar lär dyka upp.
Du driver själv webbplatserna hittarecept.se ochvackertväder.se — kommer campen att leda till några nya affärsidéer ellerföretag?
— Det kan mycket väl hända. Nätverkande är viktigt på campenoch mycket kan hända när kvalificerade människor träffar varandra.
Är det här framtidens sätt att arrangera konferens?
— Ja, genom att vagt formulera ämnet så attraheras folk somvill engagera sig. I USA kallas detta för BarCamp och inom teknikkretsar harman redan hållit på med det i ett antal år. SSWC hade aldrig blivit så stortutan mikrobloggar som Twitter och Jaiku. För tre år sedan hade jag behövtalliera mig med någon datortidning eller mailinglista, men nu sköts marknadsföringentill stor del genom att folk tipsar varandra via Twitter.
Anders Frick