ROI är namnet på rekryterings- och konsultbolaget Retention Groups nya avknoppningsbolag som nyligen flyttat in på Ideon Innovation i Lund. Tanken är att specialisera sig på rekrytering via internet.
Enligt ROI söker 80 procent av svenskarna jobb via nätet, men bara 20 procent av rekryteringarna sker där. Därför har bolaget byggt upp två internetsajter: Resursvaruhuset.se, där företag får hjälp med rekrytering via nätet, samt systersajten Karriärsvaruhuset.se som fokuserar på jobbsökande privatpersoner.
— På Karriärsvaruhuset.se kan man administrera sitt jobbsökande — man kan till exempel spara annonser och ansökningar som man skickat i väg, eller spara påbörjade ansökningar för att skicka senare, berättar Ida Tegner, verksamhetsansvarig på ROI.
Planerna på ROI började växa fram hos Retention Groups VD Mats Lind redan under 2007. För drygt en månad sedan smyglanserades rekryteringssajterna och i början av maj flyttade ROI in på Ideon Innovation. Hittills har bolaget två heltids- och en deltidsanställd och inom kort är den nya VD:n Niclas Wate, tidigare VD för norska Samlerhuset, på väg in.
Det är Resursvaruhuset.se som ska ge intäkter till bolaget, genom att det kostar att använda nättjänsterna.
— Nu är planen att fortsätta lanseringen och försöka kontakta företag för att få in nya medlemmar, säger Ida Tegner.