torsdag 21 november 2024

inloggad som

Retention knoppar av bolag för nätrekrytering

ROI är namnet på rekryterings- och konsultbolaget Retention Groups nya avknoppningsbolag som nyligen flyttat in på Ideon Innovation i Lund. Tanken är att specialisera sig på rekrytering via internet.

Enligt ROI söker 80 procent av svenskarna jobb via nätet, men bara 20 procent av rekryteringarna sker där. Därför har bolaget byggt upp två internetsajter: Resursvaruhuset.se, där företag får hjälp med rekrytering via nätet, samt systersajten Karriärsvaruhuset.se som fokuserar på jobbsökande privatpersoner.

— På Karriärsvaruhuset.se kan man administrera sitt jobbsökande — man kan till exempel spara annonser och ansökningar som man skickat i väg, eller spara påbörjade ansökningar för att skicka senare, berättar Ida Tegner, verksamhetsansvarig på ROI.

Planerna på ROI började växa fram hos Retention Groups VD Mats Lind redan under 2007. För drygt en månad sedan smyglanserades rekryteringssajterna och i början av maj flyttade ROI in på Ideon Innovation. Hittills har bolaget två heltids- och en deltidsanställd och inom kort är den nya VD:n Niclas Wate, tidigare VD för norska Samlerhuset, på väg in.

Det är Resursvaruhuset.se som ska ge intäkter till bolaget, genom att det kostar att använda nättjänsterna.

— Nu är planen att fortsätta lanseringen och försöka kontakta företag för att få in nya medlemmar, säger Ida Tegner.

ROI är namnet på rekryterings- och konsultbolaget Retention Groups nya avknoppningsbolag som nyligen flyttat in på Ideon Innovation i Lund. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.