torsdag 3 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Zemission skeppar första systemet

|  , ,
|  

Miljöteknikbolaget Zemission i Lund levererar sitt första fullständiga system till en kund för utvärdering. Planen är att produktionen av en etanol- och dieseldriven brännare för uppvärmning i bland annat husbilar och båtar ska vara igång hos legotillverkare inom ett år.

Verksamheten finansieras sedan en tid tillbaka av arbetet med kundanpassningar av tekniken i samverkan med andra företag. Partner är bland andra Volvo Lastvagnar och en större tysk underleverantör inom fordonsindustrin.

Genom samarbetena har omsättningen i företaget ökat och beräknas landa på tre miljoner kronor, vid slutet av räkenskapsåret i juni. Zemission har i nuläget fyra anställda.

— Nästa steg är arbetet med en värmare för hybridbilar. När ett fordon drivs av el bildas väldigt lite spillvärme och då finns behov av andra former av uppvärmning. Det är inom fordonsindustrin vi kan se den fulla potentialen av vår produkt, där kan vi kombinera fördelarna med låga utsläpp, flexibilitet i bränsleval och hög säkerhet, säger bolagets VD Anders Vestin.

Zemission har utvecklat en katalytisk förbränningsteknik för flytande bränslen och sitter på ett antal patent för processen. Förbränningen sker utan flamma, vilket ger extremt låga utsläppsvärden och hög driftsäkerhet.

Anders Vestin, med bakgrund som utvecklare på Volvo och forskare vid Lunds universitet, är huvudägare med 73 procent av aktierna. Resterande delar ägs av affärsänglar, LUAB och Teknopol.

Joel Lyth

Miljöteknikbolaget Zemission i Lund levererar sitt första fullständiga system till en kund för utvärdering. Planen är att produktionen av en […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Diapure redo att växa

    PODD: Fosfor är ett av de vanligaste ämnena som bidrar till övergödning av Östersjön. Lisa Heiberg är biolog från lantbruksuniversitetet […]

  • Position Green på grön kvist

    Malmöbolaget Position Green fortsätter sin tillväxtresa och dubblar försäljningen på nytt. Det står klart när grundaren Daniel Gadd delar med sig av 2024 års siffror.

  • Watersprint köper kanadensiskt bolag

    Vattenreningsbolaget Watersprint från Lund köper samtliga tillgångar i konkursade Acuva Technologies. Vd André Carlsson hoppas att köpet ska stärka Watersprints position på den globala vattenreningsmarknaden.

  • Elonroad får order i USA

    Elonroad i Lund har landat en stororder i USA. Bolaget ska leverera fordonsladdsystem till en hamnterminal i Long Beach i Kalifornien. Det är den första ordern som företaget får i landet.

  • Elonroad: Tråkigt men ingen katastrof

    I en pinfärsk rapport till Regeringen har Trafikverket slagit fast att Sverige inte bör planera för en större utbyggnad av elvägar, där fordon laddas medan de kör. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tar det med ro.

  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.