Teknikbolaget EPP i Malmö gör under mars en nyemission med mål att ta in två miljoner kronor. Det motsvarar en tredjedels ägande av verksamheten, som knoppades av från medicinteknikbolaget Entomed i december 2008.
Kapitalet ska användas för finansiering av utköpet av verksamheten samt till marknadsförings- och försäljningsåtgärder.
EPP:s produkt är ett stoppljus som lyser rött när ljudnivån i en lokal når skadliga höjder. Främst riktar sig bolagets produkt till dagis och förskolor. Idag säljs stoppljuset framförallt i Norge där EPP har ett samarbete med Hörselhämmades Landsförbund, som driver en informationskampanj kring hörselskador riktad mot 6.000 norska daghem. Projektet finansieras delvis av försäkringsbolaget Trygvesta.
— Vi satsar mycket på framtida samarbeten med försäkringsbolag. Allt fler får hörselskador och i slutänden är det försäkringsbolagen som får stå för en stor del av notan. På sikt vill vi skapa en folkrörelse för bättre ljudmiljö, säger EPP:s VD Christer Lundqvist.
Med nuvarande försäljningstakt på drygt 100 enheter i månaden i Norge och påbörjad försäljning i Sverige beräknas omsättningen 2009 hamna på uppemot 4,5 miljoner kronor med en förlust på en halv miljon före skatt. Målet för 2010 är en fördubblad omsättning med drygt en miljon kronor i vinst. Delar av framtida vinster ska skänkas till främjande av förebyggande hörselvård.
Styrelseordförande i EPP är Christer Lundqvist, som också är huvudägare i både EPP och Entomed genom sitt bolag Lägesrapport. Arbetet med att rekrytera en ny VD för EPP pågår och tills vidare är Christer Lundqvist tillförordnad.
Joel Lyth