tisdag 23 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Malmöbaserad Googletämjare dubblar omsättningen

Törsten efter topplaceringar i Googles träfflista har givit Malmöbolaget SEO IT Sverige dubblad omsättning 2008. Nu siktar sexmannabolaget på webbmarknadsföring via tredje part som nytt affärsområde.

SEO IT Sverige specialiserar sig på att utveckla och anpassa hemsidor så att de rankas högre av sökmotorerna. Ju högre upp i träfflistan, desto större chans att intresserade köpare hittar till kundernas hemsidor.

Sedan tidigare finns bland andra Gothia Group och fastighetsbolaget Gyllenforsen i kundlistan. Under 2008 har bland andra hårproduktsförsäljaren Baldacci tillkommit medan många existerande kunder valt att anlita bolaget även för renodlad webbdesign. Omsättningen har mer än fördubblats från 1,8 till 4 miljoner kronor, med positivt resultat, uppger VD och huvudägare Alexander Wroblewski.

Under året har personalen utökats från fyra personer till sex varav en är placerad i Stockholm. Nu satsar bolaget på så kallad affiliate-marknadsföring som nytt affärsområde. Det fungerar som traditionella webbannonser med skillnaden att annonsören som regel bara betalar för antalet klick eller slutförda köp på målsidan.

— Det är en relativt outnyttjad marknadsföringsform som vi tror mycket på, säger Alexander Wroblewski.

Ett annat företag som arbetar med sökmotoroptimering och sponsrade länkar är Malmöbolaget Apsis, genom sin avdelning ResultatMedia. Där har personalen det senaste året skurits ned från åtta till fyra personer. Samtidigt har omsättningen ökat, uppger verksamhetsansvarige Andreas Malberg.

— Intresset ökade rejält förra året. Samtidigt har det blivit tuffare då flera mindre webbyråer också börjat sökmotoroptimera sidorna, säger han.

Erik Olausson

Törsten efter topplaceringar i Googles träfflista har givit Malmöbolaget SEO IT Sverige dubblad omsättning 2008. Nu siktar sexmannabolaget på webbmarknadsföring […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Från exitdepp till nystart

    ,
    I senaste avsnittet av Rapidus podd Lejonkulan: En AI-tjänst som effektiviserar och automatiserar säljteamens arbete, det är idén till startupen […]


  • Konsultbolaget lämnar Malmö 

    Avega lägger ner sin verksamhet i Malmö för att fokusera på verksamheterna i Stockholm och Göteborg. Nedläggningen berör ett 20-tal personer. 

  • Storbolagen har långt kvar med AI

    Varken Alfa Laval eller Ikea når ännu sina kunder med något som producerats med hjälp av AI. Eller i alla fall bara indirekt och en extremt liten del. Det framgick vid en frukost på torsdagen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.

  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.