Törsten efter topplaceringar i Googles träfflista har givit Malmöbolaget SEO IT Sverige dubblad omsättning 2008. Nu siktar sexmannabolaget på webbmarknadsföring via tredje part som nytt affärsområde.
SEO IT Sverige specialiserar sig på att utveckla och anpassa hemsidor så att de rankas högre av sökmotorerna. Ju högre upp i träfflistan, desto större chans att intresserade köpare hittar till kundernas hemsidor.
Sedan tidigare finns bland andra Gothia Group och fastighetsbolaget Gyllenforsen i kundlistan. Under 2008 har bland andra hårproduktsförsäljaren Baldacci tillkommit medan många existerande kunder valt att anlita bolaget även för renodlad webbdesign. Omsättningen har mer än fördubblats från 1,8 till 4 miljoner kronor, med positivt resultat, uppger VD och huvudägare Alexander Wroblewski.
Under året har personalen utökats från fyra personer till sex varav en är placerad i Stockholm. Nu satsar bolaget på så kallad affiliate-marknadsföring som nytt affärsområde. Det fungerar som traditionella webbannonser med skillnaden att annonsören som regel bara betalar för antalet klick eller slutförda köp på målsidan.
— Det är en relativt outnyttjad marknadsföringsform som vi tror mycket på, säger Alexander Wroblewski.
Ett annat företag som arbetar med sökmotoroptimering och sponsrade länkar är Malmöbolaget Apsis, genom sin avdelning ResultatMedia. Där har personalen det senaste året skurits ned från åtta till fyra personer. Samtidigt har omsättningen ökat, uppger verksamhetsansvarige Andreas Malberg.
— Intresset ökade rejält förra året. Samtidigt har det blivit tuffare då flera mindre webbyråer också börjat sökmotoroptimera sidorna, säger han.
Erik Olausson