fredag 13 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Malmöbaserad Googletämjare dubblar omsättningen

Törsten efter topplaceringar i Googles träfflista har givit Malmöbolaget SEO IT Sverige dubblad omsättning 2008. Nu siktar sexmannabolaget på webbmarknadsföring via tredje part som nytt affärsområde.

SEO IT Sverige specialiserar sig på att utveckla och anpassa hemsidor så att de rankas högre av sökmotorerna. Ju högre upp i träfflistan, desto större chans att intresserade köpare hittar till kundernas hemsidor.

Sedan tidigare finns bland andra Gothia Group och fastighetsbolaget Gyllenforsen i kundlistan. Under 2008 har bland andra hårproduktsförsäljaren Baldacci tillkommit medan många existerande kunder valt att anlita bolaget även för renodlad webbdesign. Omsättningen har mer än fördubblats från 1,8 till 4 miljoner kronor, med positivt resultat, uppger VD och huvudägare Alexander Wroblewski.

Under året har personalen utökats från fyra personer till sex varav en är placerad i Stockholm. Nu satsar bolaget på så kallad affiliate-marknadsföring som nytt affärsområde. Det fungerar som traditionella webbannonser med skillnaden att annonsören som regel bara betalar för antalet klick eller slutförda köp på målsidan.

— Det är en relativt outnyttjad marknadsföringsform som vi tror mycket på, säger Alexander Wroblewski.

Ett annat företag som arbetar med sökmotoroptimering och sponsrade länkar är Malmöbolaget Apsis, genom sin avdelning ResultatMedia. Där har personalen det senaste året skurits ned från åtta till fyra personer. Samtidigt har omsättningen ökat, uppger verksamhetsansvarige Andreas Malberg.

— Intresset ökade rejält förra året. Samtidigt har det blivit tuffare då flera mindre webbyråer också börjat sökmotoroptimera sidorna, säger han.

Erik Olausson

Törsten efter topplaceringar i Googles träfflista har givit Malmöbolaget SEO IT Sverige dubblad omsättning 2008. Nu siktar sexmannabolaget på webbmarknadsföring […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    ,
    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Malmöandan firas med kvartersfest

    Imorgon är det dags för Summer Block Party på det gamla Kockumsområdet. Flera företag och organisationer, som Wihlborgs, Duni Group och Oatly, deltar och tanken är att visa upp Malmö som kunskapsstad.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.


  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.