fredag 22 november 2024

inloggad som

Fem snabba till Carina Brorman, varumärkesdirektör på E.on Nordic…

|  
|  

… som blir ny konstmecenat i och med sponsringen av Moderna Museets etablering i Rooseums gamla lokaler i Malmö till hösten.

Varför går ni in och sponsrar?
— Den mest naturliga orsaken är för att lokalen är ett gammalt elverk. Det är en fantastisk miljö som nu ska byggas om och utvecklas till en bra mötesplats, som vi också kan använda. Att stödja konst är dessutom en tradition inom E.on, som bland annat äger stora samlingar och sponsrar utställningar i Tyskland. Sponsring förknippas ofta med idrott, men konst är en viktig del för E.on, så som det ofta är i stora organisationer.

Vad är kopplingen mellan el och konst?
— Generellt handlar det ofta om offentlig utsmyckning. Vi vill ge något tillbaka till samhället.

Vad innebär sponsringen?
— Vi får tillgång till huset och lokalerna, samtidigt som vi är huvudpartner till en utställning per år. Vi kommer också att vara engagerade i den pedagogiska verksamheten.

Hur mycket pengar handlar det om?
— Det pratar vi aldrig om, men avtalet är på tre år.

Vad vinner ni respektive Moderna Museet på det här?
— Vi är också en kreativ och innovativ arbetsplats och har behov av att möta andra. Jag tror att det kan bli många intressanta möten mellan konst och näringsliv. Dessutom har E.on sitt nordiska huvudkontor i Malmö och vi vill gärna stötta verksamhet som blir en tillgång för staden.

… som blir ny konstmecenat i och med sponsringen av Moderna Museets etablering i Rooseums gamla lokaler i Malmö till […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.