fredag 3 maj 2024

inloggad som

Het båtfärgstillverkare sneglar på hudkräm

|  
|  

Lanseringen av kemiteknikbolaget aXichems tillsats till miljövänlig båtfärg har skjutits upp ett år i väntan på godkännande i Asien. Under tiden undersöker bolaget möjligheten att använda den aktiva ingrediensen i medicinska tillämpningar.

Bolagets produktutveckling cirklar kring ämnet fenylcapsaicin, till förväxling likt den starka ingrediensen i chilifrukter, men tillverkat på konstgjord väg. Ämnet är irriterande för alla organismer med nervsystem, undantaget fåglar. I båtfärg kan fenylcapsaicin hålla blåmusslor och havstulpaner på avstånd utan att förgifta haven.

Lanseringen som skulle ha påbörjats i höstas har skjutits upp i väntan på att ytterligare prover ska visa att båtfärgen blir ofarlig att hantera för människor. VD Torsten Helsing uppger att en lansering kan ske nästa höst, först och främst i Asien. I Europa kommer nödvändiga tillstånd att ta ytterligare ett par år.

Samtidigt undersöker aXichem möjligheten att använda varianter av fenylcapsaicin i medicinska sammanhang. Ämnet har smärtstillande och anti-inflammatoriska egenskaper och kan bland annat få muskelinflammationer att läka snabbare genom att öka blodflödet.

— AstraZeneca har redan i dag hudkräm med naturligt capsaicin som ingrediens. Vi tittar främst på medicinska plåster och tigerbalsam-liknande produkter för den asiatiska marknaden. Det är stort där, säger Torsten Helsing.

Fem personer jobbar i dag i aXichem, som är noterat på Nordic Growth Markets lista Nordic MTF. Bolaget, som bedriver verksamhet i såväl Norge som Kina, har en längre tid planerat flytta till Ideon i Lund.

Erik Olausson

Lanseringen av kemiteknikbolaget aXichems tillsats till miljövänlig båtfärg har skjutits upp ett år i väntan på godkännande i Asien. Under […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.