torsdag 21 november 2024

inloggad som

TAT:s gamla lokaler blir företagspark

Med en rad fåmansföretag, galleri och plats för allt från seminarier till modevisningar ska ett kreativt centrum skapas i TAT:s gamla lokaler på Norra Vallgatan i Malmö. Bakom visionerna står konceptutvecklaren Mikael Håkansson, som driver konsultbyrån UglyDuckling och bland annat arbetat med Drivhuset i Malmö och Mullbänken i Hässleholm.

Att:” är namnet på satsningen som drog igång i början av februari och har sin officiella invigning vid nästa månadsskifte. Redan har designbyrån Brando flyttat in och modeföretaget Righteous Fashion är på väg. Dessutom har flera andra företag, som en vindistributör och en inredningsdesigner, visat intresse.

— I grund och botten kan vilka som helst flytta in – jag skulle kunna plocka in en revisor om någon var intresserad. Men formatet förutsätter att man kan samarbeta och samverka. Ett teknikföretag med en massa sekretess och stängda dörrar kanske inte passar i miljön, säger Mikael Håkansson, som tidigare även jobbat med Venture Cup.

I lokalerna, vars kontrakt Mikael Håkansson inom kort tar över, ska det även finnas tillfälliga platser för företag som vill hyra in sig under kortare tid.

— Jag har haft mycket kontakt med företag som vill ha en plats att sitta som är attraktiv. För att det här ska lyckas krävs en kritisk massa av företag. Det är huvudgrejen, men jag kommer också att lägga mycket krut på möjligheterna för företagen att träffas och dela med sig, säger han.

Med en rad fåmansföretag, galleri och plats för allt från seminarier till modevisningar ska ett kreativt centrum skapas i TAT:s […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Tipsa oss!

    Vi på Rapidus brinner för det skånska näringslivet. Vi vill ge dig en heltäckande bevakning av det som händer i vår region. Men vi kan inte veta allt. Tipsa oss!

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer. 

  • Influencermarknaden växer upp

    Marknaden för produktplacering hos influencers växer så det knakar. Senaste siffran är 1,1 miljarder kronor bara i Sverige. Rapidus har tittat närmare infuencermarknaden och ser en vilda västern-värld som börjat mogna.