torsdag 30 januari 2025

inloggad som

På framtidsspaning med gratisgurun

Med Malmömått mätt var det ovanligt kändistätt när onsdagens eftermiddagskonferens Media Evolution fyllde Luftkastellet utanför Malmö. Expressens förre chefredaktör Otto Sjöberg, Svenska Dagbladets redaktionschef Martin Jönsson, Veckorevyns nätchef Ebba von Sydow och komikerna Anders Jansson och Johan Wester var några av de som syntes i panel och publik.

Men det stora dragplåstret var så klart Chris Anderson, chefredaktör för hypade magasinet Wired, författare och trendspanare extraordinaire.

På onsdagskvällen var det hans kommande bok: ”Free – the future of a radical price” som stod i centrum. Frågan på allas läppar var hur artister, bokförläggare och inte minst medier ska överleva när nästa generation vänjer sig vid att allt är gratis. Anderson listade några alternativ som traditionell annonsfinansiering och ”freemium”-modeller där det mesta är gratis men inbitna användare betalar för premiumversioner. Slutsatsen var dock att det blir en skakig resa framöver.

Då Media Evolution anordnades första gången 2007 stod Malmö stad för fiolerna och arrangemanget var gratis. I år när temat var gratis kostade det istället en vacker slant att gå dit. Troligen får Malmö stad ändå skjuta till en del pengar via medarrangören Media Mötesplats Malmö. Av minglet att döma hade en betydande del av de cirka 500 gästerna kommit dit på gratisbiljetter. Och visserligen ställde panelen och många av kringleverantörerna upp gratis, men Chris Anderson själv tog flera hundra tusen kronor betalt för drygt två timmars föreläsning och efterföljande debatt, erfar Rapidus. Gratisgurun hade så klart en förklaring till det med: hans ord är gratis att kopiera och därför en billig råvara, men hans tid med sin familj är begränsad och därför dyr. ”Jag är som en rockstjärna på turné” som han själv uttryckte saken.

Med stjärnstatusen följer samtidigt en gedigen scennärvaro, det blev en underhållande och tankeväckande föreställning. Men 500 gäster innebar även att större delen av publiken i den avlånga lokalen bara såg huvudpersonerna på storbildsskärmarna i taket. Så var man inte stort fan av pausunderhållningen Moto Boy eller kunde klara sig utan middagsbufféns fetaostpiroger gjorde man klokare i att se hela rasket hemma via nätet. Det är gratis.
/EO

Med Malmömått mätt var det ovanligt kändistätt när onsdagens eftermiddagskonferens Media Evolution fyllde Luftkastellet utanför Malmö. Expressens förre chefredaktör Otto […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Golvbygget står och stampar

    Small Cap Partners konsolideringsprojekt, golvläggningskoncernen Inarea, omsätter nu uppemot 3 miljarder kronor med lönsamhet. Men planerna på börsnotering får vänta.

  • BHG rusade på rapporten

    En blandning av fortsatt harvande, gripande efter halmstrån och en möjlig vändning från botten ingår i det senaste dygnets kvartalsrapporter från de stora skånska börsbolagen. Nu är rapportsäsongen i gång.


  • Vägen till det “omöjliga”: lönsam tillväxt

    Många startups misslyckas för att de saknar ett marknadsbehov. Men det finns lösningar på problemet. Här listar riskkapitalisten Jan Dahlqvist några av stegen som leder till framgång.

  • God fortsättning!

    Hej alla Rapidusfans. Efter en välbehövlig julvila är vi igång igen med bevakning av Sveriges mest underbevakade näringsliv, sett i […]

  • Med sikte på ett nytt och bättre år

    Gott nytt år, alla kära läsare. Nu stänger vi 2024 som rent ut sagt blev ett skitår. Vi ser fram emot ett bättre 2025 där lägre räntor ger fler investeringar som sätter snurr på hjulen för oss alla.

  • Nyhetskrönika

    Det saknades inte dramatik i skånskt näringsliv under 2024. Mellby Gårds tvärvändning i försäljningen av Academedia till Roger Akelius tog nog priset. Här följer några av Rapidus höjdpunkter under det gångna året.

  • Den största utmaningen för startups

    Under tre säsonger med Rapidus podcast Lejonkulan har programledare Jan Dahlqvist intervjuat 45 startup-entreprenörer. Här är hans spaning av startup-bolagens största utmaning och misstag.

  • Sverige är inte innovationens land

    Via Lejonkulan har jag haft förmånen att intervjua 45 entreprenörer om deras största utmaningar och risker inför framtiden. En sak står klart – Sverige riskerar att halka efter i den globala kapplöpningen om startups och talanger.

  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.

  • Se upp för vanliga fällan i startups

    Det vimlar av fallgropar för en startup. Även den som hittar kunder och får i gång försäljningen kan falla på målsnöret, till exempel på grund av en illa skött ”cap table”. Men vad är det? Riskkapitalisten Jan Dahlqvist, delar med sig av sina erfarenheter efter 25 år i branschen.

  • Glad midsommar!

    Ännu ett utgivningsår är till ända för Rapidus. Efter mer än 200 nyhetsbrev och 600 artiklar går vi på redaktionen in i sommarutgivning. Det innebär att vi bara ses på måndagar fram till den 12 augusti. Intressanta sommarintervjuer utlovas.

  • Sälja eller sälja ut?

    Skånska etablerade företagare skrattar hela vägen till banken när de säljer sina företag. Kommer fler att säljas? Ja, det är högst sannolikt. Det är ju kul för aktieägarna, men tråkigt för regionen.