tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Sajtpremiär och tågregler

Att sjösätta en ny sajt och att skicka det första nyhetsbrevet med ny design är ett par rejäla milstolpar i Rapidus historia. Det är något som vi på redaktionen pratat om väldigt länge och som krävt många timmars förberedelser.

Det här är med andra ord en stor dag.

Nu har vi skickat det första brevet, som både ser snyggt ut och tycks funka som tänkt. Har du några frågor eller synpunkter är du välkommen att höra av dig till oss!

Den här måndagen är det också två veckor sedan DSB First tog över Öresundstågtrafiken. Dagen till ära passade jag på att bryta mot en av de viktigaste oskrivna reglerna för en tågpendlare.

Jag begick ett så allvarligt brott att medpassagerare vände sig om och tittade misstänksamt på mig. Några av de andra i vagnen tycktes nästan vilja gå fram och säga till mig. Men det gjorde de givetvis inte, det är en annan regel.

Villigt erkänner jag mitt brott. Jag skäms inte ens för det.

Vad jag gjorde? Jag började prata med kvinnan som satt i sätet bredvid mig, trots att vi inte känner varandra. En förändring i pendlarmönstret som störde vissa resenärers morgonvanor.

Med den nya Rapidussajten i åtanke törs jag påstå att förändringar ofta är positiva och kan ge ett rejält lyft. Därför ska jag fortsätta bryta oskrivna regler på tåget – ingen vet vad det kan leda till! / W-KS

Att sjösätta en ny sajt och att skicka det första nyhetsbrevet med ny design är ett par rejäla milstolpar i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Glad midsommar!

    Ännu ett utgivningsår är till ända för Rapidus. Efter mer än 200 nyhetsbrev och 600 artiklar går vi på redaktionen in i sommarutgivning. Det innebär att vi bara ses på måndagar fram till den 12 augusti. Intressanta sommarintervjuer utlovas.

  • Sälja eller sälja ut?

    Skånska etablerade företagare skrattar hela vägen till banken när de säljer sina företag. Kommer fler att säljas? Ja, det är högst sannolikt. Det är ju kul för aktieägarna, men tråkigt för regionen.

  • Hur svårt kan det vara med fredlig samlevnad?

    Idag, den 16 maj, är det Internationella dagen för fredlig samlevnad. Dagen är utsedd av FN. Efter Eurovision-veckan, som gett oss Malmöbor en påminnelse på nära håll om hur svårt det är med fredlig samlevnad, känns denna dag som en nyttig påminnelse.

  • Medtech-bolagen väljer bort Sverige

    Svensk medtech håller världsklass, men det är USA som först får ta del av vår innovation. Vi får nöja oss med gårdagens teknik. Jan Dahlqvist, riskkapitalist och programledare i podden Lejonkulan, gör en spaning.

  • Allsvenskan – en sista idealistisk utpost

    Vilken kvalitet håller svensk elitfotboll egentligen? Är det värt att ompröva den svenska föreningsmodellen för att locka kapital och höja spelkvaliteten? Rapidus chefredaktör Gunnar Wrede gör en betraktelse av fotbollsekonomin.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Svårt att logga in? Kolla här

    Dessvärre hamnar många lösenordsmail i skäppostmappen. Kolla där om du inte hittar till ditt nya lösenord. Nu när du är […]

  • Så gör du en proffsig pitch

    Följ Jan Dahlqvists sju viktiga steg för att få investerare att intressera sig för just ditt företag.

  • Glad sommar!

    Kära Rapidusmedlem, den blomstertid nu kommer och Rapidus redaktion drar ned på tempot för en liten tid framåt. Ett helt […]

  • Rapidus ömsar skinn

    Kära Rapidusprenumerant! I dag byter Rapidus skepnad och i fortsättningen kommer sajten att se ut som denna. Du som prenumererar […]