onsdag 22 januari 2025

inloggad som

Två Malmöprojekt finansieras av Vinnova

|  , ,
|  

De två IT-projekten BluePromo och Den mobila sändningsbussen får pengar av statliga innovationsmyndigheten Vinnova inom programmet Var Dags IT.

 

Malmöbolaget Bambuser utvecklar teknik för att direktsända ljud och bild från mobiltelefoner ut på nätet. Projektet de nu fått pengar till handlar om att privatpersoner ska kunna växla mellan olika mobilkameror under livesändningen — som på TV.

 

– Vi har sett ett behov hos folk att de vill kunna koppla ihop flera mobilkameror och göra en mix mellan bilderna, säger Bambusers grundare Måns Adler.

 

Projektet Den mobila sändningsbussen drivs av Bambuser och de ska genomföra det tillsammans med skateboardanläggningen Stapelbäddsparken och IT-forskningsinstitutet Interactive Institute. Än har de inte börjat jobba med den tekniska lösningen för tjänsten, men ska sätta igång processen nu innan jul.

 

— Det vore ett enormt steg att kunna göra den mixen i sin mobiltelefon, säger han.

 

Projektet BluePromo drivs av företaget Do-Fi i Malmö och görs tillsammans med Rörelsen Gatans Röst och Ansikte, Malmö högskola, Epsilon Embedded Systems AB, Skånetrafiken och Veolia. Syftet är att göra en modell för och testa en tjänst för att använda digitala medier i offentliga miljöer. Det kan exempelvis vara att musik på stadsbussar.

 

Totalt finansierar Vinnova 10 projekt med upp till 1,5 miljoner kronor vardera. Exakt hur mycket varje projekt får är inte fastställt, men enligt Alexander Nilsson på Vinnova kommer BluePromo att få cirka 1,5 miljoner kronor och Den mobila sändningsbussen runt 1,2 miljoner.

 

Syftet med Var Dags IT är att stötta nyttiga och roliga IT-projekt som kan utvecklas till produkter och tjänster för privatpersoner.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Perfekt pitch hos Rapidus

    Sex bolag stod på tisdagen i startfältet vid Rapidus pitchevent – ett krafttag för att samla både svenskt och danskt riskkapital. Tillsammans söker bolagen uppemot 50 miljoner kronor för att skala upp sin verksamhet.

  • Eventet drog storpublik

    Rapidus allra första pitchevent drog storpublik till Elite Hotel Ideon i Lund på tisdagseftermiddagen. Regionens mest spännande företag som står inför uppskalning fick chansen att presentera sig för investerare, branschfolk och nyfikna Rapidusvänner.