TOKYO. Anotos olika partner måste satsa på konsumentmarknaden för att det ska bli ett ordentligt genomslag för Lundabolagets digitala pennor. Det säger Teruo Yamanaka, VD för Anotos japanska dotterbolag, till Rapidus.
I somras skapade Anoto i Japan ett joint venture-bolag tillsammans med Maxell, företaget som kanske är mest känt för olika typer av lagringsmedia. Resultatet blev Anoto-Maxell, där Anoto äger ungefär 80 procent och Maxell resten. Bolaget sneglar nu mot konsumentmarknaden, men det är genom företagets partners som konsumentsatsningen måste ske.
Anoto-Maxells nuvarande partner består bland annat av Hitachi, Dai Nippon Printing, Toshiba Solutions och Order-Made Souyaku, som alla är inriktade mot företagsmarknaden.
— Det krävs en helt annan affärsstruktur för att lyckas på konsumentmarknaden, men på sikt är det absolut rätt väg att gå. Men vi måste göra det rätt och vi har inte råd att misslyckas. När tiden är mogen så börjar vi här i Japan. Japan är en hård och krävande marknad, men om man lyckas här är chansen stor att lyckas också på andra ställen i världen, säger Teruo Yamanaka, som är japan men bott tretton år i Sverige och arbetat för Anoto sedan 2001.
Redan i dag är det möjligt för slutkunder att i begränsad omfattning köpa Anotopennor i handeln, bland annat hos butikskedjan Tokyu Hands. Men en större satsning på konsumentmarknaden kräver andra resurser. Teruo Yamanaka har själv erfarenhet av svårigheterna med konsumentelektronik, när han under flera år var exportansvarig på elektronikföretaget Hitachi.
Hittills har Anoto sålt mer än 40.000 pennor i Japan. I somras användes pennan även under toppmötet G8, där ledare för åtta av världens rikaste länder deltog. Parkeringsvakterna i Tokyo använder också pennan, liksom 25 skolor i projektet OpenNote.
— Den japanska marknaden är relativt hälsosam och jag tror att vi har framtiden för oss. Företagsmarknaden är fortfarande absolut viktigast, men på längre sikt är det mest strategiskt att inrikta sig mot konsumentmarknaden, säger Teruo Yamanaka.
Av Anders Frick