Stockholmsbaserade bemannings- och rekryteringsbolaget Inhouse har startat en ny frilanspool inriktad på främst medier samt kommunikations- och reklambyråer. Med 70 redaktörer, projektledare och kreatörer i stallet hoppas Inhouse locka kunder från båda sidor Sundet.
Främst är det vid tillfälliga produktionstoppar som Inhouse hoppas att byråerna i Danmark och Skåne ska hyra in bolagets personal. Modellen, som innebär att de erfarna frilansarna projektanställs av Inhouse för kortare eller längre tid, har redan provats ett år i Stockholm.
— Vid en lågkonjunktur är det väldigt många bolag som inför anställningsstopp, men verksamheten måste de likväl klara av. Därför tycker vi att det är ett bra läge att lansera modellen även här nere i Öresundregionen, säger Jonas Nilsson, chef för Inhouse Malmökontor.
Kontoret öppnade för ett drygt år sedan och har i dag fyra anställda rekryterare. Bland kunderna finns Beijer Electronics, SBS Radio I Malmö samt Discovery Channels nordiska huvudkontor i Köpenhamn.
Merparten av Inhouse 27 anställda sitter vid huvudkontoret i Stockholm. Bolaget finns även representerat i Göteborg och har sedan i somras en deltidsanställd rekryterare i London. Genom att infiltrera Svenska kyrkan och andra sammanhang där Londonbaserade svenskar verksamma inom marknadsföring och finansindustri rör sig, hoppas Inohouse snappa åt sig attraktiv kompetens när dessa väl känner sig redo för att återvända till Sverige.
— Det är ett sätt att tidigt komma i kontakt med intressanta människor, säger Jonas Nilsson.
Inhouse hade förra året en omsättning på 36 miljoner kronor med en vinstmarginal på knappt sex procent. Jonas Nilsson beräknar att omsättningen 2008 stannar på 50 miljoner kronor.
Av Erik Olausson