Öresundsbron stärker sin ledningsgrupp med ytterligare två, ännu inte namngivna, medlemmar. Omstruktureringen ska speciellt gagna försäljningen, vilket betyder konsekvenser och inskränkningar i ansvarsområdena för såväl marknadschefen Jakob Vestergaard som driftschefen Bengt Hergart. De båda sitter dock kvar i ledningen.
Brons VD Caroline Ullman-Hammer ser förstärkningen med en försäljningschef och en leveranschef som en naturlig följd av utvecklingen på marknaden och driften av bron.
Öresundsbron har tidigare sagt att man väntar sig en sämre trafikutveckling under 2008 än 2007, men Caroline Ullman-Hammer hävdar att det ensamt inte är orsaken till att ledningsfunktionerna nu stuvas om.
— Vi ska satsa mer på försäljning. Hittills har vi arbetat mycket med att bygga upp marknaden, eftersom den inte existerade innan bron. För tillfället har vi en organisation som lägger mycket tid på kundservice. Det delar vi nu, så att vi får en leveransavdelning och en försäljningsavdelning, just för att kunna lägga mer krut på sälj och inte använda all kraft på kundservice, säger Caroline Ullman-Hammer till Rapidus.
I framtiden ska uppgifterna fördelas så här:
* Leveranschefen säkrar allt tekniskt som ligger till grund för att ge kunderna en bra överfart. Det dagliga kundservicearbetet, som telefonsupporten, flyttas från marknadsavdelningen till den nya leveransavdelningen. Jakob Vestergaard har hittills haft en mellanchef för de uppgifterna. Den nya leveranschefen tar också uppgifter från driftschefens nuvarande tekniska avdelning. Därmed får leveranschefen en mix av det som i dag berör den dagliga driften på den tekniska avdelningen och verksamheten på marknadsavdelningen.
* Jakob Vestergaards marknadsavdelning ska koncentrera sig på varumärkesfrågor, kontakt med omvärlden samt frågor om utvidgad infrastruktur i regionen.
* Den nya försäljningschefen ska framöver göra försäljningsarbetet mer tydligt.
Av Keld Broksø