tisdag 5 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Statliga pengar till digitala reklamskyltar i Malmö

Medie- och kommunikationsföretaget Crowd i Malmö får nästan 400.000 kronor i statligt utvecklingsbidrag för att utveckla sin teknik för digital utomhusreklam.

Pengarna kommer från Nuteks produktutvecklingsprogram som i Skåne kallas PUSS (Produktutveckling i skånska småföretag). Syftet med programmet är att företag ska få hjälp att finansiera tjänster de behöver köpa in för att kunna utveckla en vara eller en tjänst.

I Crowds fall kommer bidraget gå till att ta fram prototyper till deras lösning för utomhusreklam, Targeted Mobile Displays (TMD).

— Vi ska ta fram en första prototyp som vi kan ha med på möten och visa hur vår utomhuslösning ska fungera. Men den största delen av pengarna ska gå till att ta fram en andra prototyp som ska kunna skickas till en fabrik för att sedan gå i produktion, säger VD Daniel Melkersson.

TMD går ut på att dagens utomhusreklam i form av exempelvis affischer och plastskyltar ersätts av digitala skyltar som kan ändra budskap efter behov. Ett exempel är skyltarna som finns på många taxibilar.

— Om taxin åker in i vissa zoner kan vi ändra budskapet automatiskt med GPS-teknik. En annan funktion vi bygger in är realtidsuppdatering, som exempelvis kan användas för att göra reklam för en ny TV-serie som ska börja sändas klockan 21 – då kan skyltarna ändras ett par timmar innan, säger Daniel Melkersson.

PUSS-bidraget täcker halva bolagets kostnad för externa tjänster, upp till den summa som beviljats. Totalt har 5,3 miljoner kronor fördelats i Skåne under året. Det är representanter från Region Skåne, ik2, Almi och Innovationsbron som sitter med i gruppen som tar ställning till de ansökningar som kommer in och sedan fördelar pengarna.

Crowd som startades 2003 har fem anställda varav tre sitter på Minc i Malmö och två säljare finns i Stockholm. Senaste räkenskapsåret, som slutade i augusti, omsatte bolaget strax under tre miljoner kronor. I år hoppas firman på en dubblering. Bland kunderna finns Telia, SJ, Bonnier, Aftonbladet, Sony Ericsson, Ciba Vision, SF och Pepsi.

Av Wivan-Kristina Sandberg

Medie- och kommunikationsföretaget Crowd i Malmö får nästan 400.000 kronor i statligt utvecklingsbidrag för att utveckla sin teknik för digital […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.