måndag 11 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Ängelholmsdesigner och röda maskiner vinnare vid Helsingborgsgala

Transportföretaget Ohlssons från Landskrona utsågs till Årets Marknadsförare vid Guldkärnangalan i Helsingborg ikväll. Juryns motivering var: ”Inom renhållning, transport, entreprenadverksamhet och återvinning har den rena, röda maskinparken blivit ett signum långt utanför Skånes gränser”.

— Priset är en bekräftelse på att vägen som vi valt har varit rätt, att vi har gjort rätt, sa marknadschefen Mats Ohlsson till Rapidus.

Priset Årets Designer gick till Anna Kraitz, uppvuxen i Ängelholm, som bland annat formgivit soffor och bord men också porslin. För en knapp månad sedan tog hon emot det prestigefyllda Bruno Mathsson-priset men tycker det är något speciellt att få en utmärkelse i Skåne.

— Ett lokalt pris är värt mer och är betydelsefullt på ett annat sätt. Det känns speciellt eftersom det är ett pris från min hembygd, sa Anna Kraitz till Rapidus.

I kategorin Årets Evenemang vann Vallåkraträffen, ett årligt återkommande arrangemang för motorintresserade där bland annat ombyggda bilar visas upp. När Vallåkraträffen hölls första gången 1982 kom 7.000 besökare, i år var 22.000 personer på sammankomsten.

Hockeyprofilen Kenny Jönsson vann priset i kategorin Årets Personlighet för sitt stora engagemang i moderklubben Rögle BK. Han fick stående ovationer när han kom upp på scenen.

— Jag är stolt över Rögle BK:s organisation och tackar för deras förtroende. I Rögle är det mer hjärta och själ, i NHL är det mer pengar och jobb över hockeyn. Där går man dit och gör sitt jobb, är nöjd och vet att om 14 dar kommer lönechecken. Men här är vi mer engagerade, även om vi inte får lika mycket pengar – fast vi klarar oss bra, sa Kenny Jönsson med ett leende.

Nästan 500 personer hade köpt biljetter till årets näringslivsgala i Helsingborg. I år hölls galan för första gången på Stadsteatern. Utdelningen av Guldkärnan-utmärkelser satte punkt för Näringslivsdagarna 2008 i Helsingborg. Galan arrangeras av Marknadsföreningen i Helsingborg och hölls för fjärde gången med upplägget som är nu, men föreningen har delat ut näringslivspriser sedan 1966.

För underhållningen stod bland andra musikerna Stefan och Kim från showen Diggiloo och de lockade till många skratt och applåder när de spelade på teaterns stora scen under prisutdelningen där Kattis Ahlström var konferencier.

Av Wivan-Kristina Sandberg

Transportföretaget Ohlssons från Landskrona utsågs till Årets Marknadsförare vid Guldkärnangalan i Helsingborg ikväll. Juryns motivering var: ”Inom renhållning, transport, entreprenadverksamhet […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.