fredag 8 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Baristabråket fortsätter med giftig brevväxling

Den infekterade striden mellan Skånemejerier och Arla om varumärket Barista fortsätter. I brev till tingsrätten hävdar båda parter alltjämt sin rätt till namnet i respektive mjölksortiment. Ännu är inget datum för huvudförhandling satt.

Som Rapidus tidigare rapporterat stämde Skånemejerier i somras Arla och den norska aromtillverkaren Storms för att få ensamrätt till varumärket Barista. Nu har Arla och Storms svarat på stämningsansökan.

Bakgrunden till bråket är att Skånemejerier under 2004 lanserade en speciell mjölk för kaffedrinkar under namnet Latte del Barista. Företaget, som registrerat varumärket inom varuslaget mjölk, vill vara ensamt i Norden om namnet och försöker nu få bort Arlas Baristamjölk från butikerna.

Baristamjölk nådde marknaden efter Skånemejeriers produkt, men Arla hänvisar till ett licensavtal med norska Storms, som bland annat säljer kaffesirap och har registrerat namnet Barista inom varuslaget kaffe. Arla menar att den registreringen även täcker insatsvaror till kaffedrycker.

I svaret till tingsrätten i Stockholm förklarar Arla också att de ser baristamjölk som en mjölksort – som lättmjölk eller standardmjölk – och inte ett märke som anger produktens ursprung. Vidare anklagas Skånemejerier för ”anmärkningsvärd passivitet” i ärendet. Därmed skulle det vara fritt fram för Arla att få sälja sin produkt.

— De argumenterar tillbaka, men vi har bemött alla punkterna. Vi har inte varit passiva och hävdar ensamrätt till varumärket Barista, säger Skånemejeriers varumärkeschef Marie Tiljander.

Nu är det åter Arlas och Storms tur att komma in med svar. Det måste ske senast under innevarande vecka. Därefter kan datum för domstolsförhandlingar sättas.

Skånemejerier är en ekonomisk förening med bas i Malmö. Under 2007 omsatte företaget 2,8 miljarder kronor och visade ett resultat före skatt på nio miljoner. Totalt säljer Skånemejerier över 110 miljoner liter mjölk om året. Latte del Barista står för en bråkdel av det.

— Det är en viktig nischprodukt för oss. Vi behöver få klarhet i ärendet så vi kan se hur vi kan gå vidare. Vi hoppas på att sälja mer och utöka detta område. Varumärket är registrerat i hela Norden, säger Marie Tiljander.

Ordet barista betyder bartender på italienska. Arlas Sverigechef Anders Svensson har tidigare förklarat sig förvånad över Skånemejeriers stämning.

Av Kristian Svensson

Den infekterade striden mellan Skånemejerier och Arla om varumärket Barista fortsätter. I brev till tingsrätten hävdar båda parter alltjämt sin […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.