Trots svagare marknad fortsätter börsnoterade Axis i Lund att satsa hårt framåt. Bolaget ska rekrytera upp mot 100 personer fram till nyår. Till kontoret i Lund är det främst tjänster inom utveckling som annonseras ut, medan det i första hand är säljare som söks utomlands.
Varsel och uppsägningar har duggat tätt senaste veckorna. Enligt siffror som TT publicerat varslades över 7.000 personer i september, jämfört med knappt 3.000 samma månad i fjol. Bland annat har det kommit dystra besked från flera bolag med verksamhet i Skåne – som Kronfågel i Kristianstad, Sony Ericsson i Hässleholm och Lund samt trädgårdsföretaget Weibull Trädgård i Hammenhög.
Samtidigt har Axis haft stora annonskampanjer för lediga tjänster.
— Att det är oroliga tider i världen kanske innebär att tillväxttakten sjunker lite, men vi har anställt 80 personer första halvåret, och kommer anställa minst lika många andra halvåret, säger Axis VD Ray Mauritsson till Rapidus.
Enligt honom är bolaget inte så känsligt för sämre tider, då deras teknik till stor del säljs för att byta ut gammal analog teknik mot ny digital. Det skiftet kommer enligt Ray Mauritsson fortsätta oavsett om konjunkturen vänder.
— Ju fortare skiftet går desto snabbare behöver vi växla upp. Marknaden har en tillväxt på mellan 30 och 40 procent och då behöver också organisationen växa för att backa upp det.
Att de skulle ta in för mycket personal och sedan behöva dra ner är inget som oroar Ray Mauritsson.
— Risken finns ju, men vi bedömer inte att den är så stor – då hade vi ju inte gjort så här. Men självklart måste vi vara alerta på hur marknaden utvecklar sig. Även om prognoserna inte är så positiva som för ett år sen tror vi på att fortsätta växla upp verksamheten.
Axis grundades 1984 och säljer framförallt nätverksvideoprodukter för säkerhets- och fjärrövervakning. Det senaste året har bolaget öppnat kontor i flera nya länder. Bara nu i sommar har de öppnat i Peking, Moskva och Sao Paolo. Men enligt Ray Mauritsson handlar rekryteringarna inte bara om att kunna öppna kontor i nya länder.
— Vi har också förtätat närvaron på den amerikanska kontinenten. Det är viktigt att göra så på de marknader vi redan finns på för att täcka upp bra.
Av Wivan-Kristina Sandberg