söndag 10 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Snabbväxande Malmöbolag satsar på långfilm

Om några veckor drar produktionsbolaget Way Creative Films igång inspelningen av uppföljare till långfilmen New York Waiting från 2006, denna gång i Los Angeles. Det blir Malmöbolagets andra spelfilm och nu satsar man på en storproduktion om året.

Tidigare har Way Creative bland annat stått bakom tv-serien Centralskolan och en lång rad reklam- och mässfilmer för bland andra Sony Ericsson. Men störst chans att stöta på bolagets alster har den vanlige mediekonsumenten en vardag på de kommersiella kanalerna. Malmöbolaget Tvins, en konkurrent till Tv-shop, är Way Creatives största kund.

— Ungefär två tredjedelar av vår omsättning kommer från produktion av reklam- och företagsfilm. Resten är mer kreativa projekt som musikvideor, tv-serier och långfilmer. Men intäktsmässigt står de för en mycket mindre del. Det är svårt att tjäna pengar på att göra långfilm även om intäkterna kan bli betydande om man lyckas, säger VD Jonas Sörensson.

Han har ett förflutet som försäljningschef för Maersk Datas svenska gren och grundade Malmöbolaget 2004 tillsammans med stillbildsfotografen Johan Tholson och filmregissören Joachim Hedén.

Idag har Way Creative tio anställda och sysselsätter ytterligare 15-20 manusförfattare, fotografer och annan produktionspersonal på frilansbasis. Det senaste året har inte bara personalen fördubblats, utan också omsättningen som nu ligger på tio miljoner kronor. 2007 var första året bolaget visade positivt resultat och Jonas Sörensson räknar med en ”anständig” vinstmarginal i år.

Förutom Tvins och Sony Ericsson finns bland andra Ideonbolaget Apptus, mjukvaruutvecklaren Avail Intelligence i Malmö och golvtillverkaren Pergo i kundlistan.

Framöver satsar Way Creative på att göra större reklamfilmer, fler tv-serier och en långfilm om året. Förutom det amerikanska projektet har bolaget nyligen spelat in en kort testfilm för en svensk komedi med bland andra Johan Glans, Henrik Dorsin och Sissela Benn, som de förhoppningsvis ska börja spela in nästa år. Det trots att de stora pengarna alltså oftast inte finns i sådana projekt.

— Men det är kul att göra och dessutom utvecklande, säger Jonas Sörensson.

Av Erik Olausson

Om några veckor drar produktionsbolaget Way Creative Films igång inspelningen av uppföljare till långfilmen New York Waiting från 2006, denna […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.