onsdag 6 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Avail Intelligence går in i Italien

Mjukvaruutvecklaren Avail Intelligence expanderar till ytterligare en utlandsmarknad. I september anställde bolaget sin första säljare i Italien, samtidigt som personalen i Tyskland och England utökats. VD Rolf Elmér räknar med vinst i vår.

Med den nye ekonomichefen Måns Holmgren, som rekryterades från verktygstillverkaren Hilti i början av september, har bolaget 18 anställda, varav sju i Malmö och tre i Göteborg. Måns Holmgren har tidigare jobbat ett antal år i USA – en erfarenhet Avail väl behöver, menar Rolf Elmér. I våras öppnade bolaget kontor i Frankrike och sitt andra på andra sidan Atlanten.

— Cirka 60 procent av vår försäljning sker utomlands. Om ett halvår tror jag den andelen är uppe i 70 procent. Vi har ju redan alla de stora svenska e-handelssajterna som kunder, säger Rolf Elmér.

Sedan tidigare använder bland andra Cdon, Ellos och Bokus Avails mjukvara för att förutse kundbeteende och generera köptips.

Bolaget hade 4,5 miljoner kronor i omsättning 2007 men Rolf Elmér räknar med att den siffran dubblas till tio miljoner i år, mycket tack vare att tidigare kunder som den brittiska datorspelsförsäljaren Game och det franska postorderföretaget La Redoute valt att använda bolagets mjukvara på fler sajter.

Under tiden jobbar bolaget med att vidareutveckla programvaran till att även omfatta forum där kunderna recenserar varorna eller föreslår produkter för varandra. Tidigare räknade Rolf Elmér med att företaget skulle visa vinst i höst. Men i spåret av den aggressivare expansionsplanen kommer break-even först i vår, uppger han nu.

Av Erik Olausson

Mjukvaruutvecklaren Avail Intelligence expanderar till ytterligare en utlandsmarknad. I september anställde bolaget sin första säljare i Italien, samtidigt som personalen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.