lördag 9 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Ny produkt första steget i expansion för Stricent

Lundabolaget Stricent lanserar en ny produktversion och har tagit in 2 miljoner kronor från ägarna för att finansiera satsningen. Det är datainsamlingssystemet Trial-on-Line, som används vid kliniska prövningar, som får en uppföljare under namnet Trial-on-Line-in-a-Box.

Den gamla produktversionen är en mer konventionell modell, där användaren betalar Stricent för att konstruera elektroniska formulär och sedan själv matar in kliniska data som lagras i en databas. Den nya versionen blir istället ett system där kunderna köper licens till ett slags mall så att de själva kan konstruera sina formulär. Det blir billigare och går betydligt fortare, enligt Stricents VD Jerker Ringström. Han hoppas att bolaget ska tjäna på att sälja många licenser till lägre kostnad, snarare än få tjänster till ett högre pris.

I början av nästa år planerar bolaget att börja söka ett större belopp hos nya investerare för att kunna öka expansionstakten.

— Det är ingen annan som jobbar med ett system av det här slaget, vad vi vet, säger Jerker Ringström.

Bryggfinansieringen har just kommit in från ägarna och den nya produkten lanseras vid månadens slut. Stricent gick med en liten vinst förra året och räknar med att göra så även 2008. Bolaget har två produkter på marknaden, Trial-on-Line och Abiocess, en mjukvara för lagring av information under utvecklingen av ett läkemedel som i dag används av 16 kunder; läkemedelsbolag och företagsinkubatorer.

Stricent söker nu distributörer och undersöker dessutom möjligheten att öppna ett försäljningsbolag i USA. Bolaget har 19 anställda varav två finns i Stockholm, resten i Lund.

Av Lisa Kirsebom

Lundabolaget Stricent lanserar en ny produktversion och har tagit in 2 miljoner kronor från ägarna för att finansiera satsningen. Det […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.