torsdag 19 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

ICA satsar på digital reklam – stororder till ZetaDisplay

Malmöföretaget ZetaDisplay ska leverera tv-skärmar och teknik för digital reklamskyltning till ICA:s Kvantumbutiker. Ordern är bolagets största hittills och värd 50 miljoner kronor över fyra år.

ICA köper allt från skärmar till mjukvara, installation och drift av systemet för så kallad digital signage från ZetaDisplay. Framöver kommer reklamfilmerna som visas ute i butikerna landet över styras från Malmö, förklarar ZetaDisplays VD Mats Johansson.

— Vi har jobbat med ICA i tre års tid och har nu tecknat ett centralt avtal om att rulla ut ett helt nytt system. Installationen är en av de största i Europa, säger han till Rapidus.

Affären har stor ekonomisk betydelse för ZetaDisplay. Senaste året har bolaget gjort flera förvärv. För bara en månad sedan offentliggjordes köpet av finska Popcom. Mats Johansson uppger att omsättningen för 2007 uppgick till drygt 20 miljoner kronor proforma, alltså inklusive nya förvärv. Dock gick företaget med förlust. Enligt Johansson beror det på att verksamheten rustats för att klara ordrar som den från ICA.

ZetaDisplay grundades 2003 av Martin Gullberg, Mikael Öberg och Mats Johansson. Totalt finns cirka 230 aktieägare, varav det isländska riskkapitalbolaget Fons är en. Företaget har drygt 40 anställda. VD menar att affären med ICA kommer innebära nyanställningar, men vet inte exakt hur många.

Av Kristian Svensson

Malmöföretaget ZetaDisplay ska leverera tv-skärmar och teknik för digital reklamskyltning till ICA:s Kvantumbutiker. Ordern är bolagets största hittills och värd […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Enorama tvingas fylla på kassa igen

    First North-bolaget Enorama Pharmas kassa sinar ännu en gång. Nyemissionen tidigare i år blev inte fulltecknad och för andra gången på kort tid tvingas bolaget fylla på. Så mycket får bolaget in den här gången och så ska pengarna användas.

  • Bästa affärerna görs nu

    I näringslivets värld är M&A – företagsförvärv och sammanslagningar – den ultimata tillväxtmaskinen. Men just nu är marknaden frusen av geopolitiska spänningar, tullar och osäkerhet. Just därför är det nu som de bästa affärerna görs, skriver Jan Dahlqvist.