Marknadsföring i mobilen i form av digitala rabattkuponger. Det är framtiden om man får tro det lilla uppstartsbolaget Kaskado – som nyligen flyttat till Malmö och företagsinkubatorn Minc.
Sugen på att fynda jeans? Eller kanske en billig fika? Just nu ger Kaskados kampanjsystem 30 procents rabatt på Svensson Jeans i Malmö och två kaffe latte för priset av en på Coffee Break i Lund. Som konsument laddar du ner ett program till mobiltelefonen som visar aktuella rabatterbjudanden. Telefonen hålls sedan upp i kassan hos annonsören där rabatten ges.
Kaskado grundades i våras i Karlskrona av Del Alibocus och Jonathan Lavigne. I dag använder över 1.000 personer i hemstaden systemet.
— Vi satsar nu i Malmö och Lund, och Minc är ett bra ställe att utgå från. Det finns också mycket kompetens inom marknadsföring på Minc. Vi har redan träffat företag vi kommer samarbeta med, säger Jonathan Lavigne som har en bakgrund från Ericsson och UIQ Technology men nu ska vara baserad på Minc.
Han vill inte berätta vad det kostar att annonsera hos Kaskado, men hävdar att det är både billigare och miljövänligare än vanliga papperskuponger.
— I snitt fyra procent av papperskupongerna används. Varje vecka nyttjar i snitt 40 till 60 procent av våra användare något erbjudande, säger Jonathan Lavigne.
Användarmålgruppen är studenter och yngre personer. Sedan tidigare finns liknande tjänster från bland annat mobilsajten Splashi. Den konkurrensen hoppas Jonathan Lavigne möta med unika rabatterbjudanden samt att användaren får tillgång till alla rabatter på en gång, till skillnad från när kupongerna kommer via sms.
Planen är att expandera verksamheten, både i Sverige och senare till utlandet. För det behövs kapital och bolaget arbetar nu för att hitta finansiärer innan årets slut. Bland annonsörerna finns också kafékedjan Waynes Coffee.
Av Kristian Svensson