I början av oktober lanserar Mincbolaget Knycer sitt nyutvecklade torkskåp på Miljöteknikmässan i Göteborg. Samtidigt går de ut och söker åtta miljoner kronor i externt kapital.
Knycers produkt skiljer sig från tidigare torkskåp genom att det drar en tredjedel så mycket energi och att man kan rulla ut själva upphängningsställningen för att bättre komma åt att hänga upp kläder. Dessutom har företaget satsat mycket på design.
— Torkskåpet är lätt att installera och kräver ingen frånluftsventil. Därför kan man ha det var som helst. Och det tål att tittas på, inte som det traditionella skåpet som är förpassat till tvättstugan, säger VD Monica Hallworth.
Hon tror mycket på utlandsmarknaden, där torkskåp idag är ett relativt okänt begrepp. Monica Hallworth och företagets andra delägare Estelle de Talhouët-Roy har erfarenhet från Frankrike sedan tidigare, som importörer av vanliga torkskåp – det var där idén föddes. Och till att börja med är planen för Knycer, som idag sitter på inkubatorn Minc, att slå sig in på den svenska och franska marknaden.
— Men för att kunna göra lanseringen behöver vi kapital. Vi behöver få in drygt åtta miljoner kronor under en tvåårsperiod och vill gärna ha rätt finansiärer som kan vara med hela vägen, säger Monica Hallworth.
Hittills har de två delägarna själva stått för största delen av finansieringen sedan bolaget startade 2006, med visst stöd av bland andra designbyrån Ergonomidesign och konsultföretaget Tekmat.
I framtiden vill Knycer utveckla torkskåpskonceptet till ett nytt sätt att tänka i hemmet, men Monica Hallworth vill inte avslöja så mycket av de planerna än.
— Men vi tänker än så länge att man till exempel kan ha två ställningar, en som står inne i skåpet och en utanför där man hänger upp tvätten. Och när tvätten är torr kan man rulla in ställningen direkt i barnens rum, eller in i garderoben, säger hon.
Av Anna Palmehag