Danske Simon Goldschmidt, som hoppade av ett chefsjobb på noterade TradeDoubler, är tillbaka i branschen med konsultbolaget Reloop. Bolaget finns i inkubatorn 5te i Köpenhamn och har som affärsidé att för kunders räkning planera strategin för marknadsföring och försäljning på internet. På kundkontot finns finanskoncernen Nykredit och TDC.
På TradeDoubler var Goldschmidt internationell kundchef. Han arbetade där i åtta år, men två år efter börsintroduktionen fick Goldschmidt nog och lämnade internetmarknadsföringsbolaget för att dra igång Reloop.
— — På TradeDoubler ändrade vi inte kundernas strategi, utan levererade bara säljlösningar och resultat. Men i Reloop är strategier en viktig del, genom att vi hjälper kunden att prioritera kanalerna i förhållande till kundens strategi och kompetens. Man kan säga att vi är onlinevärldens McKinsey, säger VD och grundare Simon Goldschmidt.
För tillfället arbetar tre personer i Reloop, men en konsultchef ska nu anställas. Bland kunderna finns också antivirustillverkaren McAfee och flygresesajten Momondo. För årets första sju månader var omsättningen en halv miljon danska kronor, och från och med oktober har man avtal som ger drygt 200.000 kronor per månad.
Genom Jan Steenhard på De Vries Management International, tidigare ansvarig för Falcks New Ventures, fick Reloop en initial investering som skulle räcka för att få Reloop på fötter.
— Vi går nu med plus och allt vi tjänar ska tillbaka in i verksamheten. Först ska vi bevisa vad vi kan, och därefter planerar vi att bli internationella – gärna med hjälp av en partner, säger Simon Goldschmidt.
Av Anders Frick