torsdag 19 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Besviket Befor tar tillbaka försäljningen

Lundabolaget Befor International ändrar tillbaka sin affärsmodell, från att ha haft affärspartners som sålt in bolagets analysverktyg till kunderna till att återigen göra det själva. Anledningen är att företaget anser sig ha tappat kontrollen över helheten och att affärerna inte gått så bra som man hoppats.

— Vi har inte haft den ekonomiska utveckling vi hade siktat på, men hoppas att beslutet om att ta tillbaka försäljningen ska hjälpa, säger Befors VD och grundare Anders Larson.

Förra hösten siktade Befor på att tredubbla sin omsättning under de närmsta två åren, men med facit i hand har det inte gått så bra, enligt Anders Larson.

— Vi känner att vi inte har riktig kontroll över den totala affären, och det vill vi ha. Vi känner

att vi själva kan skapa en större utväxling än vad samarbetspartnerna har gjort, säger han.

Företagets egenutvecklade konsultverktyg Befor används för att analysera brister i en organisation. Med verktyget kan ledarskap utvärderas liksom personalens trivsel, hälsa och hur de använder sin tid ur et psykosocialt perspektiv.

Nu i höst kommer ytterligare två personer börja jobba i bolaget, en med säljinriktning och en med inriktning på IT. Totalt kommer Befor International med kontor på Ideon ha fyra anställda.

Nyligen har bolaget också fått in ytterligare en ägare, som än så länge vill vara anonym. Bolaget ägs därmed av grundaren Anders Larson som äger mer än hälften av bolaget, Jan Selmerhagen, ekonomidirektör på BonaKemi, äger 30 procent och den nya okända ägaren 10 procent.

Befor International har bland annat Sigma Exallon och Sigma Integra och kemijätten Akzo Nobel som kunder.

Av Wivan-Kristina Sandberg

Lundabolaget Befor International ändrar tillbaka sin affärsmodell, från att ha haft affärspartners som sålt in bolagets analysverktyg till kunderna till […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Enorama tvingas fylla på kassa igen

    First North-bolaget Enorama Pharmas kassa sinar ännu en gång. Nyemissionen tidigare i år blev inte fulltecknad och för andra gången på kort tid tvingas bolaget fylla på. Så mycket får bolaget in den här gången och så ska pengarna användas.

  • Bästa affärerna görs nu

    I näringslivets värld är M&A – företagsförvärv och sammanslagningar – den ultimata tillväxtmaskinen. Men just nu är marknaden frusen av geopolitiska spänningar, tullar och osäkerhet. Just därför är det nu som de bästa affärerna görs, skriver Jan Dahlqvist.