onsdag 6 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Besviket Befor tar tillbaka försäljningen

Lundabolaget Befor International ändrar tillbaka sin affärsmodell, från att ha haft affärspartners som sålt in bolagets analysverktyg till kunderna till att återigen göra det själva. Anledningen är att företaget anser sig ha tappat kontrollen över helheten och att affärerna inte gått så bra som man hoppats.

— Vi har inte haft den ekonomiska utveckling vi hade siktat på, men hoppas att beslutet om att ta tillbaka försäljningen ska hjälpa, säger Befors VD och grundare Anders Larson.

Förra hösten siktade Befor på att tredubbla sin omsättning under de närmsta två åren, men med facit i hand har det inte gått så bra, enligt Anders Larson.

— Vi känner att vi inte har riktig kontroll över den totala affären, och det vill vi ha. Vi känner

att vi själva kan skapa en större utväxling än vad samarbetspartnerna har gjort, säger han.

Företagets egenutvecklade konsultverktyg Befor används för att analysera brister i en organisation. Med verktyget kan ledarskap utvärderas liksom personalens trivsel, hälsa och hur de använder sin tid ur et psykosocialt perspektiv.

Nu i höst kommer ytterligare två personer börja jobba i bolaget, en med säljinriktning och en med inriktning på IT. Totalt kommer Befor International med kontor på Ideon ha fyra anställda.

Nyligen har bolaget också fått in ytterligare en ägare, som än så länge vill vara anonym. Bolaget ägs därmed av grundaren Anders Larson som äger mer än hälften av bolaget, Jan Selmerhagen, ekonomidirektör på BonaKemi, äger 30 procent och den nya okända ägaren 10 procent.

Befor International har bland annat Sigma Exallon och Sigma Integra och kemijätten Akzo Nobel som kunder.

Av Wivan-Kristina Sandberg

Lundabolaget Befor International ändrar tillbaka sin affärsmodell, från att ha haft affärspartners som sålt in bolagets analysverktyg till kunderna till […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.