IT-företaget Dimac Hosting i Helsingborg har utvecklat en ny tjänst för spam- och virusskydd, som inte kräver installationer eller uppdateringar lokalt. All e-post passerar i stället via bolagets system MailWashing och där rensas oönskade meddelanden bort innan e-posten skickas vidare till den slutliga mottagaren. Kunderna behöver inte byta mailsystem eller mailleverantör, utan e-posten går bara en annan väg.
Bland dem som redan använder MailWashing finns konferenshotellet Marienlyst utanför Helsingør.
Fördelarna jämfört med ett eget spam- och virusfilter är, enligt VD Leif Carlsson, att Dimac Hosting löpande övervakar och uppdaterar skyddet med hjälp av internationella källor. Kunderna behöver inte lägga egen tid på att följa de senaste larmen. Dessutom ska MailWashing vara prismässigt konkurrenskraftigt, framför allt för små och medelstora företag, jämfört med vad många webb- och mailhotell tar för motsvarande tjänster. Priset är 250 kronor i månaden för upp till 50 adresser.
— Har man redan en lösning installerad behöver man inte oss, men för väldigt många företag är spam och virus ett stort problem. Det är varken enkelt eller billigt att hela tiden ha de senaste spam- och virusfiltren, säger Leif Carlsson.
Dimac Hosting ägs till hälften av VD Leif Carlsson. Resten ägs av två anställda.