IT-företaget Mindroute i Malmö har fått sin första kund på den brittiska marknaden – tillverkaren av Martin Miller’s Gin, ett exklusivt ginmärke som ska lanseras på en rad nya geografiska marknader de närmaste månaderna.
Mindroute säljer det egenutvecklade publiceringsverktyget Lemoon för hemsidor, intranät och extranät. Hittills har bolaget haft några brittiska användare i form av svenska dotterbolag, men Martin Miller’s Gin är den första engelska kunden. Ordern, som är värd 60.000-70.000 svenska kronor för Mindroute, är samtidigt startskottet för en satsning i Storbritannien.
— Vi har ytterligare 5-6 presumtiva kunder, som vi hoppas följer efter Miller’s Gin. Hittills har England varit en ganska omogen marknad, men nu börjar de komma igång med bredband, säger Mindroutes VD Rickard Hansson.
Ett brittiskt kontor har därför öppnats i dagarna, i nära samarbete med en återförsäljare som inledningsvis bemannar verksamheten tills det finns tillräckligt många engelska kunder för att motivera Mindroute att anställa egen personal.