Ideonföretaget CellaVision i Lund har mer än fördubblat omsättningen under första halvåret, jämfört med samma period förra året. Totalt såldes 26 system för automatisk bildanalys av blodkroppar i blodprover. Försäljningen ökar snabbast på den viktiga USA-marknaden. Nytt är att DM96, bolagets nya högkapacitetsapparat för större laboratorier, nu står för hälften av de sålda maskinerna. Eftersom DM96 är dyrare än den mindre maskinen Octavia bidrar det till att ytterligare öka omsättningen. Dessutom har DM96 visat sig ha kortare införsäljningstid.
— De större laboratorierna har högre krav på automatisering och kan lättare motivera kostnaden. Vi märker också att kännedomen har ökat på marknaden och att CellaVision börjat bli ett begrepp. Vår förhoppning är att dubbla förra årets omsättning, så att vi ligger kring 30 miljoner i år, säger VD Yvonne Mårtensson.
Omsättningen för första halvåret hamnade på 13,7 miljoner svenska kronor, jämfört med 6,3 miljoner under första halvåret 2003. Trots ökad försäljning och fortsatt personalminskning under våren dröjer det tills bolaget kan visa vinst. Förlusten för perioden blev 15,5 miljoner, vilket är fem miljoner bättre än förra året. Målet är att nå positivt kassflöde mot slutet av nästa år.