Utbildningsföretaget Knowledge Partner i Malmö tar över systerföretaget Teknik i Medias utbildningsverksamhet i Malmö. Därmed tillförs Knowledge Partner sju anställda och cirka tio miljoner i årsomsättning.
Malmöföretaget hade tidigare 20 anställda och en budgeterad omsättning på 16-17 miljoner i år. De nya konsulterna är specialiserade på IT-utbildningar för mediebranschen och bland kunderna finns flera Bonniertidningar som Sydsvenska Dagbladet och Dagens Nyheter. Eftersom mediebranschen i hög grad är koncentrerad till Stockholm ser VD Micael Gustafsson övertagandet som en språngbräda in på marknaden i huvudstaden. Går affärerna bra blir det aktuellt att etablera ett eget kontor i Stockholm.
Knowledge Partner säljer IT-relaterade utbildningar åt företag som Sony Ericsson, Tetra Pak och AstraZeneca. Bolaget grundades av Micael Gustafsson i september 2002, när han köpte loss WM-datas utbildningsverksamhet i Malmö. I februari i år köptes Knowledge Partner av börsnoterade AddNode.
Nyligen har Knowledge Partner skrivit ramavtal med Apoteket om IT-utbildningar till ett potentiellt värde kring tre miljoner kronor. Bolaget har också sålt en utbildning för tryckeribranschen till KY-myndigheten i Stockholm. Uppdraget är värt 13 miljoner över en treårsperiod.