Sigma InfoTech, dotterbolag till börsnoterade Sigma, har fått en genombrottsorder i Danmark. Life science-bolaget Zealand Pharma köper det Malmöbaserade företagets dokumenthanteringsprogram Advantum.
— Den här affären är ett viktigt genombrott för oss i Danmark. Och tillsammans med det avtal vi nyligen skrivit med det australiska bolaget Pharmaxis ser vi nu att vår produkt kan konkurrera internationellt, säger Sigma InfoTechs VD, Joakim Svensson, samtidigt som han tillägger att bolaget inte kan offentliggöra några siffror kring avtalet.
Sigma InfoTech har tio anställda och blev ett eget bolag år 2000. Företaget utvecklar och marknadsför två versioner av den egenutvecklade produkten Advantum. Den ena, som Zealand Pharma har köpt, är anpassad för bolag inom medicin och forskning. Hur dessa företag hanterar bland annat testresultat är hårt kontrollerat av olika myndigheter, vilket ställer särskilda krav på dokumenthanteringen. Den andra versionen har en mer allmän inriktning och används bland annat av företag inom industrin. AstraZeneca, Pfizer, IKEA och Tarkett finns idag bland Sigma InfoTechs kunder.
Företaget har nyligen gått från att vara ett renodlat utvecklingsbolag till att börja sälja sin produkt. I september i fjol presenterades ett samarbetsavtal med IQ Consultancy, med stark bas i England, och under april i år inleddes ett samarbete med Lundabaserade Stricent. Avsikten är att genom dessa bolag sälja Advantum.
För att kunna växa snabbt i Danmark söker nu Sigma InfoTech aktivt efter en dansk samarbetspartner. Enligt Joakim Svensson finns många danska forskningsbolag i målgruppen och han ser stor potential i Danmark.
— Men det är viktigt att vi lyckas hitta danska partners som är nischade mot life science för att försäljningen ska ta fart ordentligt, säger han.