onsdag 30 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Logitech: ”Vi säljer 100.000 Anotopennor i år”

Amerikanska Logitech, global tillverkare av PC-tillbehör, har hittills sålt 10.000-tals digitala pennor från Lundaföretaget Anoto. Det uppger Chris Bull, chef för Logitechs enhet Digital writing, den särskilda grupp inom koncernen som sedan två år tillbaka arbetar med Anototekniken. I dag har Logitech 25-30 personer som jobbar heltid med pennprojektet.

— I år säljer vi 100.000 pennor eller mer. Sedan förväntar vi oss att dubbla det under nästa år, säger Chris Bull, som också ska lansera en version av pennan med inbyggd Bluetooth-teknik nästa år.

Anotopennan lagrar och sänder vidare handskriven text, antingen via USB-kabel till en dator eller trådlöst via Bluetooth till en mobiltelefon. I dagsläget säljs många av Logitechs pennor till konsumentledet, men de stora intäktsmöjligheterna ligger på företagssidan. Där spelar priset på pennan dessutom mindre roll, eftersom företagen snabbt tjänar in teknikinvesteringen genom tidsvinster, menar Chris Bull. Avgörande för framgången blir därför att Anototekniken kopplas till affärskritiska delar av verksamheten, så som kundsystem och dokumenthanteringssystem. Här väntas Logitech lansera ett viktigt samarbete under de närmaste månaderna.

Företagskunderna är också den viktigaste intäktskällan för Anoto. För varje såld penna tjänar Anoto omkring 100 svenska kronor. När pennan sedan används i en företagslösning med exempelvis blanketter får Anoto en slags ”prenumerationsintäkt” på 30-60 kronor per penna och månad. Privatkunderna skapar däremot bara ytterligare intäkter när de köper anteckningsblock med Anotos särskilda mönster, vilket ger 5-10 kronor per sålt block.

Hittills kommer Anotos intäkter nästan uteslutande från de initiala licenskostnader på 1-20 miljoner kronor, även kallat NRE, som större partnerföretag betalar när de inleder utvecklingsprojekt med Anoto. Den stora intäktspotentialen ligger däremot i prenumerationsavgifterna, som successivt ökar när fler företagslösningar lanseras. Normalt tar det ett år från inledningen av ett utvecklingsprojekt till marknadslansering av en ny tjänst.

I dagsläget uppskattar Chris Bull att Logitech står för 50-75% av den totala försäljningen av Anotopennor. Siffran kan snabbt ändras när fler tillverkare nu lanserar sina versioner av den digitala pennan. Enligt Rapidus källor har Anoto ett tiotal partnerföretag som jobbar med projekt som rör 50.000-150.000 pennor vardera, men ännu har ingen lagt någon order på dessa volymer. Från ordertillfället tar det sedan omkring ett halvår innan alla pennor är i drift och genererar prenumerationsintäkter.

Amerikanska Logitech, global tillverkare av PC-tillbehör, har hittills sålt 10.000-tals digitala pennor från Lundaföretaget Anoto. Det uppger Chris Bull, chef […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så mycket tjänade Skånes börsvd:ar 2024

    Alfa Lavals Tom Erixon var Skånes bäst betalda börs-vd 2024. Men störst lyft fick Camurus Fredrik Tiberg. Rapidus har listan över Skånes bäst betalda börs-vd:ar. Så här mycket tjänade de under förra året.

  • Filippa K blir del av Mellby Gård

    Herrkonfektionskedjan Oscar Jacobson, som helägs av Malmöbaserade Mellby Gård, köper damkonfektionsbolaget Filippa K. – Det var dags för ett nytt steg, säger Mellby Gårds vice vd Sven Knutsson.

  • Konkurrens pressar Sparbanken Skåne

    Sparbanken Skåne dras med prispress på utlåningsaffären. Skånes största börsbolag Alfa Laval ser en svagare orderingång. Handelskrig och en skakig omvärld återspeglas i de skånska börsbolagens rapporter för årets första kvartal.