Amerikanska Logitech, global tillverkare av PC-tillbehör, har hittills sålt 10.000-tals digitala pennor från Lundaföretaget Anoto. Det uppger Chris Bull, chef för Logitechs enhet Digital writing, den särskilda grupp inom koncernen som sedan två år tillbaka arbetar med Anototekniken. I dag har Logitech 25-30 personer som jobbar heltid med pennprojektet.
— I år säljer vi 100.000 pennor eller mer. Sedan förväntar vi oss att dubbla det under nästa år, säger Chris Bull, som också ska lansera en version av pennan med inbyggd Bluetooth-teknik nästa år.
Anotopennan lagrar och sänder vidare handskriven text, antingen via USB-kabel till en dator eller trådlöst via Bluetooth till en mobiltelefon. I dagsläget säljs många av Logitechs pennor till konsumentledet, men de stora intäktsmöjligheterna ligger på företagssidan. Där spelar priset på pennan dessutom mindre roll, eftersom företagen snabbt tjänar in teknikinvesteringen genom tidsvinster, menar Chris Bull. Avgörande för framgången blir därför att Anototekniken kopplas till affärskritiska delar av verksamheten, så som kundsystem och dokumenthanteringssystem. Här väntas Logitech lansera ett viktigt samarbete under de närmaste månaderna.
Företagskunderna är också den viktigaste intäktskällan för Anoto. För varje såld penna tjänar Anoto omkring 100 svenska kronor. När pennan sedan används i en företagslösning med exempelvis blanketter får Anoto en slags prenumerationsintäkt på 30-60 kronor per penna och månad. Privatkunderna skapar däremot bara ytterligare intäkter när de köper anteckningsblock med Anotos särskilda mönster, vilket ger 5-10 kronor per sålt block.
Hittills kommer Anotos intäkter nästan uteslutande från de initiala licenskostnader på 1-20 miljoner kronor, även kallat NRE, som större partnerföretag betalar när de inleder utvecklingsprojekt med Anoto. Den stora intäktspotentialen ligger däremot i prenumerationsavgifterna, som successivt ökar när fler företagslösningar lanseras. Normalt tar det ett år från inledningen av ett utvecklingsprojekt till marknadslansering av en ny tjänst.
I dagsläget uppskattar Chris Bull att Logitech står för 50-75% av den totala försäljningen av Anotopennor. Siffran kan snabbt ändras när fler tillverkare nu lanserar sina versioner av den digitala pennan. Enligt Rapidus källor har Anoto ett tiotal partnerföretag som jobbar med projekt som rör 50.000-150.000 pennor vardera, men ännu har ingen lagt någon order på dessa volymer. Från ordertillfället tar det sedan omkring ett halvår innan alla pennor är i drift och genererar prenumerationsintäkter.