IT-företaget Citrix planerar att öka sin bemanning i Norden med närmare 20 procent fram till årets slut. Citrix är ett av de globala IT-företag som valt att lägga sitt nordiska huvudkontor i Öresundsregionen, närmare bestämt vid Kalkbrænderiløbskaj i Köpenhamn. Förutom den nordiska organisationen finns där även ett säljkontor för den danska marknaden.
Totalt finns i dag 15-16 medarbetare i Köpenhamn, motsvarande ungefär hälften av personalen i Norden. I absoluta tal kan den planerade ökningen låta marginell – Citrix ska nå upp till 40 anställda i Norden vid årsskiftet, beräknar bolagets nordiske marknadschef Kurt Svenson. Men eftersom Citrix främst jobbar via partners, återförsäljare och konsulter i kontakten med kunderna innebär det att expansionen får följdeffekt i flera led.
Bakgrunden är en kraftigt ökad efterfrågan på Citrix IT-lösningar, som gör det möjligt att centralisera IT-driften och därmed spara pengar. Användarna får jobba på olika former av så kallade tunna klienter, som kopplar upp sig mot centrala servrar. På så vis behöver inte alla program installeras lokalt. Nyligen har Citrix också lanserat en ny version som ökar säkerheten i systemen och gör det lättare att koppla upp sig mobilt mot de centrala servrarna.
Under de senaste två åren har Citrix upplevt en tvåsiffrig tillväxttakt på den nordiska marknaden. Exakta tal lämnas bara för den samlade europeiska försäljningen, men tillväxten i Norden är i storleksordningen 20 procent. Utvecklingen har fortsatt under årets fyra första månader. Omkring 60 procent av tillväxten kommer från befintliga kunder som bygger ut sina lösningar. I dagsläget finns omkring 6.000 kunder i Sverige och Danmark.
— Norden är den region i världen som har störst antal Citrixanvändare per invånare, säger Kurt Svenson.
Han väntar sig dessutom extra draghjälp i Danmark de kommande åren när strukturreformen med kommunsammanslagningar ska genomföras.