För två år sedan lät Sydsvenskan publicera löner och avgångsförmåner för tidningens högsta chefer. Syftet var att föregå med gott exempel. Men när tidningen nu köper ut sin redaktionschef gäller inte samma principer.
— Det handlar om trovärdighet. Vi skriver på nyhetsplats och ledarplats om chefslöner och chefsvillkor. Vi ringer och tar fram uppgifter om andra chefers löner. Då är det rimligt att vi också lämnar ut våra uppgifter, förklarade chefredaktör Hans Månson publiceringen i Sydsvenskan för två år sedan.
Nu låter det annorlunda. När Rapidus försöker få svar på vilka villkor som gäller för redaktionschefen Peter Sommerstein, som i fredags beslutade sig för att lämna tidningen efter en tids ledningsproblem, blir svaret:
— Jag har inga kommentarer, säger Hans Månson och motiverar det med att principen om öppenhet bara gäller de chefer som är tillsatta av styrelsen.
Peter Sommerstein rekryterades från Sveriges Television till jobbet som redaktionschef på Sydsvenskan för ett drygt år sedan, men samarbetet med Hans Månson har inte fungerat. Redan vid årsskiftet lämnade Sommerstein det redaktionella uppdraget och blev administrativ redaktionschef med ansvar för personal och ekonomi.
Eftersom tidningen genomgår ett besparingsprogram har avgången väckt oro bland personalen. Många frågar sig vad det kostat att köpa ut redaktionschefen, men inte heller fackets representanter har fått något svar när de frågat chefredaktör Hans Månson.
Rapidus har även talat med Sydsvenskans styrelseordförande Thomas Axén, men han hänvisar till VD Bo Wigernäs, som hänvisar till Hans Månson – som tiger.