Kort sagt: Den vändning som slutligen tycks ha nått IT- och telekomkonsulterna innebär inte att det automatiskt vänder upp för alla bolag i branschen. Många företag, inte minst de lite större konsultverksamheterna, är fortfarande inne i sparprogram och neddragningar. De riskerar att inte kunna ställa om till expansion tillräckligt snabbt för att hänga med i uppgången.
Räkna därför med förändringar i marknadsandelar under året. Dessutom lär vi få se strukturaffärer av betydligt mer offensivt slag än på länge.
Av Thomas Frostberg
Det brukar sägas att det är en svår konst att som företagsledare bromsa i tid och tillräckligt kraftigt när konjunkturen börjar vända nedåt. Frågan är om det inte är ännu svårare att fatta rätt beslut i början av en uppgångsfas.
De senaste veckorna har bjudit på en rad positiva signaler från konsultbolag inom IT och telekom. Capgemini, HiQ, Sigma Exallon, TietoEnator och Cybercom är bara några exempel på bolag som just nu rekryterar aktivt i Öresundsregionen. (Precis som vid förra uppgångsfasen 1999-2000 och den därpå följande nedgången tycks trenden ha kommit tidigare till Skåne, men kan förväntas slå igenom i Köpenhamn efter sommaren.)
Det innebär inte att alla dessa bolag på kort tid fått order i sådan omfattning att de måste anställa. Däremot känner de av starkt ökad efterfrågan i form av offertförfrågningar och planering för nya, långsiktiga projekt. Samtidigt är konsultorganisationerna slimmade till ett minimum efter flera magra år, vilket innebär att även en mindre ökning i antalet uppdrag blir omöjlig att klara av med nuvarande bemanning. De måste helt enkelt börja rekrytera för att ens kunna lägga in trovärdiga offerter.
Paradoxalt nog kan en snabb vändning slå hårdast mot de konsultbolag som ännu inte är klara med sina nedskärningar. Ett exempel kom i går när WM-Data, trots ökad omsättning under första kvartalet, förvarnade om nya uppsägningar i år när stora projekt löper ut. Samtidigt annonserade VD Christer Stjernfelt rekryteringsplaner och bedömde att WM-Data totalt sett ökar antalet anställda under året. Problemets kärna ligger i att den kompetens som efterfrågas i nya projekt inte nödvändigtvis finns bland befintlig personal. Omskolning tar för lång tid i en snabb uppgång och kompetensen måste värvas utifrån. Det är dock ytterst få företagsledningar som klarar av att både bromsa och gasa samtidigt.
Det beskriva scenariot leder till två slutsatser om hur konsultmarknaden påverkas.
1) Bolagens marknadsandelar kommer att se annorlunda ut på något års sikt. Vinnare är de som befinner sig i ett läge där de kan rekrytera för att hänga med i uppgången. Förlorare är bolag som inte kommit igenom sina sparprogram ännu och därför löper risken att stå handlingsförlamade när tåget går. Förlorare är också de som skulle kunna rekrytera, men med de senaste årens erfarenheter i ryggen inte vågar anställa förrän bläcket har torkat på kundkontrakten. Dessa bolag kan inte slåss om större uppdrag som ska igång snarast.
2) Antalet uppköp och samgåenden kommer att öka. Det handlar inte längre om strukturaffärer för att göra synergivinster, utan om direkt offensiva förvärv. Stora bolag som WM-Data tvingas sannolikt köpa på sig den spetskompetens som krävs. Samtidigt finns det många små, hårt nischade IT-bolag som jobbat på under lågkonjunkturen och redan är lönsamma, utan att egentligen ha fått någon uppmärksamhet för det. Deras svårigheter ligger i att få full utväxling på egen hand, eftersom stora kunder ofta vill se bevis på långsiktig överlevnadsförmåga i form av volym i omsättning och kassaflöde. Lösningen kan vara att komma in i ett större sammanhang och låna muskler i form av namnet hos en känd spelare.
Sammantaget innebär det att den positiva vändningen i konsultbranschen lär bli minst lika utslagsgivande som någonsin nedgången var.