Reklambyrån Eminent Communications i Lund har fått nyanställa sedan byrån fått uppdraget att producera Metros skånska version av den nya, gratisutdelade bostadstidningen Hus & Hem. Metro sköter annonsförsäljningen, medan Eminent står för annonsproduktion, layout av tidningen och tryckerikontakterna med Bold/Sydsvenskan Tryck i Malmö. Det redaktionella materialet levereras i färdigt skick från ICA-förlaget, Metros samarbetspartner i Hus & Hem-satsningen.
— Eminent har verkligen gjort ett bra jobb med en kort startsträcka. Vi tidigarelade starten i Skåne med två veckor och det fick de veta med en veckas varsel, säger Metros projektledare Anders Kvarby.
— Vi har inte jobbat med den här typen av produkter tidigare, men när vi nu har en arbetsgrupp som bara jobbar med det är steget inte långt till att erbjuda andra företag kundtidningar och personaltidningar, säger VD Niclas Ek.
Tre personer har nyanställts på Eminent i och med Metrouppdraget och ytterligare en person frilansarbetar på heltid med projektet, som sträcker sig över ett års tid. Totalt har byrån vuxit till att sysselsätta 14 personer, varav fyra frilansar, efter att ha upplevt en kraftig nedgång i början av förra året.
–Under 2003 hade vi en nära-döden-upplevelse när vi tappade vår största kund, Nestlé. Vi fick säga upp fyra personer och ytterligare några personer slutade av egen vilja. Under hösten fick vi in flera nya kunder, bland andra Sängjätten och Wilfa, och började växa igen. I dag är vi en helt ny byrå med personer från bland annat gamla Blanking, säger Niclas Ek.