Det lilla mjukvaruföretaget emappz i Höör i Mellanskåne har fått fyra stora bensinbolag att backa upp utvecklingen av en ny mjukvara för vägvisning och turistinformation i handdatorer. Utvecklingen har pågått i ett halvår och den första versionen släpps i Sverige i september. Sedan följer Danmark och Norge under hösten.
Mjukvaran blir gratis för användarna. Intäkterna kommer i stället från annonsförsäljning. Bland de första tunga annonsörerna finns Preem, OKQ8, Hydro och Shell.
— Det är en bra grundsten. Vi har finansierat de första månadernas utvecklingsarbete själva. Ett aktiebolag är nu under bildande och vi har tagit in en mindre summa riskkapital från privata investerare i regionen, för att ta oss några månader framåt då vi kan börja fakturera annonsörerna. Sedan klarar vi att driva runt bolaget på annonsintäkterna, säger Patrik Maran.
Han har en bakgrund på IT-bolag som Absalon, Systeam och Brimstone och har grundat emappz tillsammans med Göran Erwe, före detta marknadschef på Skånska Energi och med tidigare erfarenhet från reklambranschen.
emappz köper in väg- och kartinformation från externa leverantörer, men bygger hela mjukvaran för navigering och presentation själva. Jämfört med många andra navigeringssystem kommer emappz version ha en sluttande kartpresentation, som ger bättre uppfattning av omgivningen än traditionella kartbilder.
Systemet kommer från start att innehålla information om drygt 100.000 platser i Sverige, varav en del är betalande annonsörer med mer ingående information. Enligt Patrik Maran är tanken att annonserna ska uppfattas som information om körsträckan och därför inte vara störande.