söndag 4 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

BILDREPORTAGE: Gideon och Haglind pratade läckor och personfixering på frukostmöte

Intresset var mycket stort och över hundra personer samlades på Rapidus frukostmöte i morse för att lyssna på Ericssons och Tetra Paks informationsproffs Pia Gideon och Jörgen Haglind.

Intervjun handlade bland annat om hemlighetsfulla ägarfamiljer, börsfixering och Ericssons tuffa sparpaket. Pia Gideon avslöjade också hur bolaget satte stopp för problemet med läckor inför kvartalsrapporterna:

”Vi gjorde en del personförflyttningar. Min chef slutade. Sedan dess har vi inte haft några problem.”

Tetra Paks låga profil är inte enbart självvald. Och Ericssons kommunikationschef har roligt på jobbet, även när företaget skärs ner till halva storleken. Det tillhörde de mer oväntade informationsbitar som Rapidus abonnenter fick sig till livs på morgonens frukostmöte, när två av Sveriges tyngsta informationschefer satt i intervjustolarna hos Moll Wendén Advokatbyrå i Malmö.

Pia Gideon arbetar sedan sex år på Ericssons informationsavdelning, Jörgen Haglind har varit nästan tre gånger så länge på Tetra Paks dito. Hon kallas chef, han direktör. Det är antagligen den minsta skillnaden mellan deras jobb.

”Självklart är det knepigt att kommunicera till aktieägarna att ’Ni kommer att bli fattiga, och vi vet inte när det vänder’. Men mitt jobb har varit ohyggligt spännande, också under den värsta krisen. Och i juli, när vi visade svarta siffror, kändes det som att jag fick ett nytt jobb”, säger Pia Gideon.

För Jörgen Haglind i familjeägda Tetra Pak spelar ekonomin en betydligt mindre roll.

”Vi kan fokusera på att driva Tetra Paks affärsidé, utan att behöva snegla på börsen.”

Vilket naturligtvis inte är någon barnlek det heller. Jörgen Haglind beklagar att medierna inte vill fokusera på företaget Tetra Pak utan siktar in sig på familjen Rausing. Att föra deras talan är också en av hans arbetsuppgifter.

”De säger ju aldrig något, så det måste vara ett lätt jobb,” kommenterar Jan Wifstrand och drar ner ett av flera skratt den här morgonen.

När Hans Rausing för en gångs skull lättade på förlåten och ställde upp på en riktigt stor intervju var det Pia Gideon, då reporter på Veckans Affärer, som fick den äran. Nu vänder hon sig nyfiket till Jörgen Haglind:

”Jag tjatade i två år tror jag, och du var ganska vänlig, men det blev alltid nej. Varför ändrade ni er till slut?”

”Alla behöver en identitet, men ingen var intresserad av att höra vår historia – om den inte kom via Rausing. Det var ett dilemma. Artikeln blev bra, men vi var ju fortfarande kvar i samma ekorrhjul; det var svårt att få fram idéerna och visionerna,” konstaterar Jörgen Haglind pragmatiskt.

När Jan Wifstrand frågar Pia Gideon om det inte vore kul att ha en person i företaget att skydda på samma vis, är det Jörgen Haglind som får skrattarna på sin sida, med ett finurligt ”Det tror jag vore bra för Ericsson…”

”Det låter sig inte göras. Med en miljon aktieägare måste man ha en VD som är mycket tillgänglig,” svarar Pia Gideon.

Man måste också ha en väl fungerade kommunikationsapparat. Det räcker inte med talang hos ledarna – träning och eftertanke är ett måste, betonar Pia Gideon, i ett sammanhang där mottagarna ”lyssnar på var vi sätter komma”. Men ingen strategi hjälper mot direkta regelbrott. Det tvingades Ericsson konstatera för några år sedan, när information från kvartalsrapporter läckte ut i förväg. Pia Gideons kommentar i dag är den mest rättframma hittills:

”Det var fruktansvärt slitigt för mitt team. Jag vet inte vad som låg bakom händelserna, men vi gjorde en del personförflyttningar. Min chef slutade. Sedan dess har vi inte haft några problem.”

Övre t v: Jan Ruthberg från Mærsk Data Sverige, Rolf Persson från Knowledge Partner och Hans Högstedt från 3H Management. Övre t h: Pernilla Carlsson från Malmö högskola och Annika Ahlgren-Claesson från Gambro. Nedre t v: Murvelmingel: Andreas Ekström från Sydsvenskan, Anders Olofsson från Sydnytt, Rapidus grundare Jan Wifstrand och Bertil Johansson, tidigare redaktionschef på Arbetet.

Mötets stämning blir något mer uppsluppen när det blir Jörgen Haglinds tur att beskriva de största utmaningarna. Det är ett problem, menar han, att journalister fokuserar så starkt på finanserna.

”Vi kan inte lämna ut den informationen, och därför uppfattas Tetra Pak som slutet. Men vi ger ju ut årsredovisningar, och de innehåller allt utom de traditionella siffrorna. Det är bara ingen som läser dem.”

Här skrattar både Pia Gideon och publiken glatt, och humöret blir knappast lägre av att Jörgen Haglind antyder att siffrorna i en årsrapport kan vara lika mycket ”corporate bullshit” som resten av texten, för revisorer kan man ju inte lita på…

När Pia Gideon frågar hur mycket ägarfamiljen ”mörkar” för honom, svarar han att han tror sig känna till allt väsentligt om Rausings ekonomi.

”Nähä?” replikerar hon med uppspärrade ögon. ”Det var jätteintressant att veta. Det ska jag genast åka hem och berätta,” tillägger hon glatt med en syftning på maken Bo Pettersson som är reporter på Veckans Affärer.

Jörgen Haglind fick sätta på sig lurar för att inte höra hur Pia Gideon svarade, när hon bland annat skulle rangordna vilka medier hon först ringer tillbaka till.

När informationsproffsen får svara på i vilken ordning de skulle ringa tillbaka om flera stora tidningar sökt kontakt, tar de båda chansen till en flört med den skånska delen av publiken. Sydsvenskan hamnar för Jörgen Haglind på andra plats efter Financial Times (före DN, DI och Svenska Dagbladet), medan Pia Gideon hävdar att hon skulle kontakta SDS allra först ”för de ringer så sällan”.

Kanske var det därför som så många av gästerna – bland dem Medeons VD Charlotte Ahlgren, Thomas Pålsson från Aspekta och Region Skånes Lars Petersson – lämnade mötet leende. För det kan väl aldrig ha berott på ordvitsen som följde med Rapidus present till Jörgen Haglind? Jan Wifstrand överräckte två hekto parmaskinka:

”Ja, för att du ska kunna vara lite Parma-lat…”

TEXT: LISA KIRSEBOM

FOTO: KRISTOFFER LINDBLAD

Intresset var mycket stort och över hundra personer samlades på Rapidus frukostmöte i morse för att lyssna på Ericssons och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så mycket tjänade Skånes börsvd:ar 2024

    Alfa Lavals Tom Erixon var Skånes bäst betalda börs-vd 2024. Men störst lyft fick Camurus Fredrik Tiberg. Rapidus har listan över Skånes bäst betalda börs-vd:ar. Så här mycket tjänade de under förra året.

  • Filippa K blir del av Mellby Gård

    Herrkonfektionskedjan Oscar Jacobson, som helägs av Malmöbaserade Mellby Gård, köper damkonfektionsbolaget Filippa K. – Det var dags för ett nytt steg, säger Mellby Gårds vice vd Sven Knutsson.

  • Konkurrens pressar Sparbanken Skåne

    Sparbanken Skåne dras med prispress på utlåningsaffären. Skånes största börsbolag Alfa Laval ser en svagare orderingång. Handelskrig och en skakig omvärld återspeglas i de skånska börsbolagens rapporter för årets första kvartal.