Malmöföretaget EdiCom, som säljer dokumentsystem och IT-lösningar för tull- och transportdeklarationer, har fått ett första genombrott på den tyska marknaden.
Redan sommaren 2002 beslutade bolaget att inleda en satsning i Tyskland och för ett år sedan var ett tyskt dotterbolag etablerat. För några veckor sedan blev bolaget certifierat av den tyska tullen och har tagit sina tio första referenskunder. Målet är att ta hundra kunder i Tyskland i år, främst genom att etablera partnerskap med affärssystemsföretag.
— Olika länder inför elektronisk kommunikation för tulldeklarationer i olika takt. I Sverige har vi skött det elektroniskt sedan början av 90-talet och i dag kommer 98 procent av alla deklarationer elektroniskt. I Tyskland började man förra året och här är andelen två procent, säger EdiComs VD Roger Andersson.
Konkurrenterna på den tyska marknaden består främst av mindre, familjeägda bolag och Roger Andersson ser därför stora möjligheter att växa snabbt. Med en kundbas på omkring 1.000 företag i Sverige och Norge är EdiCom redan större än de flesta lokala konkurrenterna, trots att den tyska marknaden är mångdubbelt större.
EdiComs lösning för elektronisk meddelandehantering används också till olika finansiella tjänster, men grunden för bolagets verksamhet är egentligen en kunskapsbas om vilka import- och exportregler som gäller för olika länder. Databasen måste ständigt uppdateras i takt med att reglerna ändras och ligger kopplad mot kundernas IT-system.
EdiCom omsatte förra året 45 miljoner svenska kronor och gjorde en vinst på ett par miljoner. Bolaget ingick tidigare i Fronteckoncernen, men köptes loss för två år sedan av Fredrik Svedberg och Hans Krantz via investmentbolaget Rådgivningsgruppen.