Det danska entreprenörsföretaget TraceWorks ApS i Frederiksberg i Köpenhamn planerar att ta in 15 till 20 miljoner danska kronor i nytt kapital i år. Inga investerare finns dock på plats ännu.
Planerna på att utöka kapitalet kommer bara två år efter TraceWorks, då Teknologisk Innovation var med om att satsa drygt en miljon kronor i företaget, som arbetar med effektmätningar av online-reklam. I dag finns sju anställda i bolaget och TraceWorks söker för tillfället tre eller fyra utvecklare, ett antal säljare, och strategiska partners bland annat inom teknikområdet.
En orsak till expansionsplanerna är att bolaget har fått flera stora, börsnoterade amerikanska kunder. Lane Bryant med 700 filialer, som säljer damkläder i butik och via Internet, samt fastighetsmäklaren Toll Brothers finns bland de sju amerikanska kunder som TraceWorks fått de senaste två månaderna.
— Vi har flera spännande kunder på gång, men jag kan inte avslöja vilka ännu, säger en av TraceWorks grundare, VD Anders Lau Nielsen.
Han har noterat en rad stora, amerikanska uppköp av liknande verksamheter och tror på marknadens möjligheter. Men för att ett företag ska vara intressant för ett sådant uppköp måste det ha en väsentligt större volym och kundportfölj än vad TraceWorks har i dag även om bolaget nu finns i tio länder, och bland annat letar efter partners i Sverige.
TraceWorks erbjuder annonskunder kontroll över kostnaderna för nätreklam, och samarbetar med medier som vill dokumentera effekten av en kampanj som bedrivs hos dem. Företaget driver sitt system som en ASP-lösning. Kunderna får överblick över resultatet av banners, optimering av sökmotor, betalda sökord och andra former av online-marknadsföring.