Reklambyrån Konovalenko i Malmö har inför 2004 fått fyra nya kunder, varav ett par mycket välkända varumärken. Sammantaget ger de nya uppdragen en ökad byråintäkt på några miljoner, enligt VD Mikael Signell.
Bland annat ska Konovalenko ta fram en ny grafisk profil åt lågprisstormarknaden Gekås i Ullared i samband med att namnet ändras för att lägga starkare betoning på Ullared, som varuhuset redan kallas i folkmun. Gekås vann förra året en tvist i Marknadsdomstolen mot sin förre ägare Göran Karlsson som startat en ny lågpriskedja under namnet Karlsson från Ullared. Den nya kedjan får inte använda ortsnamnet Ullared i sitt företagsnamn, eftersom det anses så starkt förknippat med Gekås varumärke.
Weight Watchers, kalorisnåla enportionsrätter, är ett annat varumärke som Konovalenko ska arbeta med. Uppdraget omfattar allt från reklam i medier och marknadsföringsaktiviteter i butiker till övergripande varumärkesvård. Det inleds med flera produktlanseringar i slutet av våren. Weight Watchers ingår i Heinzkoncernen och uppdragsgivare är Heinz Frozen & Chilled Foods i Helsingborg.
Det tredje uppdraget gäller tidig marknadsföring av ett nytt bostadsområde i centrala Lund, Margretedal, med planerad byggstart till hösten. Bakom projektet står Riksbyggen, Skanska och det kommunala bostadsbolaget LKF.
Ecolab Institutional Divisions rengöringsprodukter för hotell, restauranger och dagligvarubutiker är den fjärde nya kunden, som kom in redan tidigare under hösten.
Under förra året ökade Konovalenko byråintäkten till 8,5 miljoner, trots att man tappade Pååls som viktig kund, och gjorde en vinst på knappt en halv miljon kronor. Året före var byråintäkten sju miljoner och vinsten 1,4 miljoner.