Läkemedelskoncernen Ferring presenterade vid lunchtid i dag sitt första förvärv av en global produkt någonsin. Det skedde vid ett pressmöte för utvalda journalister vid Ferringbyggnaden i Ørestaden och markerar starten för en ny och aggressiv uppköpsstrategi. Hittills har tillväxten skett genom utveckling av egna produkter och ökad försäljning.
Ferring köper rättigheterna till framställning, marknadsföring och distribution av medlet Norprolac mot infertilitet. Preparatet blir en komplement till Ferrings befintliga produkter inom fertilitetsbehandling. Enligt Aaron Graff, vice direktör och ansvarig för global marknadsföring, är behandlingsområdet nu Ferrings största tillväxtområde.
Säljaren av Norprolac är den globala läkemedelsjätten Novartis, som i sin tur tidigare köpt produkten av Sandoz. Ferring räknar med att genom relanseringen öka produktens möjligheter på marknaden.
— Norprolac får helt enkelt en långt mer framträdande plats hos oss, eftersom vi är en mindre firma, förklarar Aaron Graff.
Ferring är i dag den tredje största aktören inom fertilitetsbehandling, men skiljer sig från de flesta konkurrenterna genom att inte vara börsnoterat, utan privatägt. Enligt Ferrings operativa chef Michel L. Pettigrew är det också orsaken till att bolaget inte avslöjar något om miljonaffärens närmare storlek.
Norprolac avlägsnar på medicinsk väg en godartad tumör som hämmar produktionen av hormonämnet prolactin, som är nödvändigt för att bli gravid. Ferring uppskattar marknaden för den typen av läkemedel till 200 miljoner euro årligen. Till skillnad från Ferrings egen huvudprodukt inom fertilitetsbehandling, Menopur, finns Norprolac även på den amerikanska marknaden. Menopur säljs för närvarande i 18 europeiska länder och används av 30.000 patienter varje år.
Michel L. Pettigrew avslöjar dessutom att de kommande par åren lär bjuda på en rad uppköp från Ferrings sida, både av produkter och hela företag. Redan nästa vecka avslöjas detaljerna kring köpet av det argentinska läkemedelsbolaget Dupomar med 100 anställda.