Mjukvaruföretaget Avail Intelligence i Malmö har i år fått in åtta nya kunder i Sverige, Danmark och Tyskland. Därmed dubblar bolaget sin kundstock för mjukvaran Product Predictor, som automatiskt ger köptips till e-handelskunder utifrån deras köp- och sökmönster.
Däremot ökar inte omsättningen ännu, beroende på en ändrad prismodell i början av året. Tidigare tog Avail en fast summa i betalning från varje ny kund, vilket förra året gav en omsättning strax under två miljoner svenska kronor. Numera betalar kunderna per månad och priset varierar i förhållande till hur många kunder de har i sin Internetbutik.
— Tidigare fick vi alla pengarna på en gång, men nu slår vi ut det på två år i stället. Totalt sett får vi in mer pengar och det ser otroligt bra ut inför 2004, säger Johan Gunnars, marknadsansvarig på Avail Intelligence.
Bolaget har också gjort beräkningar på hur mycket deras kunder tjänat på mjukvaran i form av merförsäljning. Omsättningsökningen ligger kring 5-10 procent eller motsvarande drygt 100 miljoner, enbart mätt på de köp som gjorts direkt utifrån köptipsen som Product Predictor genererar.
Bland Avails kunder finns Åhléns, Home Entertainment, CDON, Bokus och AdLibris.