Kommunikationsbyrån W i Malmö har i dagarna slutfört ett prestigeuppdrag för AstraZeneca. Läkemedelskoncernen har lanserat en total omgörning av sin globala sajt och W ligger bakom en stor del av innehållet under rubriken forskning.
En av de viktigaste nya funktionerna är Seeking new medicines som beskriver hela utvecklingsprocessen bakom ett läkemedel. Steg för steg presenteras arbetet med att leta efter nya substanser via djurförsök och kliniska tester. Det går att följa utvecklingen utifrån en tidsaxel eller ur olika yrkesprofilers perspektiv. Längs vägen visas hur kostnaderna ökar och antalet möjliga substanser minskar. Presentationen baseras på AstraZenecas erfarenheter, men gäller generellt och är tänkt att kunna användas av forskare, i undervisning och av journalister och andra intresserade.
Uppdraget har för W:s del pågått i närmare ett år och totalt involverat ett tiotal personer i olika omgångar, bland annat flashprogrammerare och medicinskt inriktade copywriters. Projektledare har varit Pål Katsler.
— Det är vårt största uppdrag pengamässigt under det senaste året, säger Lisa Henningsson, partner och kreativ chef på byrån.
Bland det övriga forskningsmaterialet på sajten finns en rad intervjuer med AstraZenecas forskare runt om i världen. Dessutom finns zoomningsbara 360-gradersbilder från laboratorier och kontor.