onsdag 7 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Oförutsedda miljonkostnader tvingar Position Skåne till neddragningar

Skånes nystartade marknadsföringsbolag Position Skåne har tvingats stryka en tiondel av sin ursprungliga marknadsbudget för året, sedan det dykt upp kostnader på två miljoner svenska kronor som inte var budgeterade.

Den största delen, drygt 1,3 miljoner, kallas initialkostnader för det nya bolaget, något som inte fanns i budgeten på 40 miljoner. Resterande 757.000 kronor är distributionskostnader för turistinformation, en post som glömdes bort när budgeten lades.

En av de större obudgeterade kostnaderna är tvådagarsmötet ”Allt ljus på Skåne”, en avsparkskonferens för Skånes nya varumärke som hölls i Lund i början av maj för turist- och näringslivsansvariga i Skånes kommuner och Region Skåne. Trots att deltagarna själva betalade drygt 100.000 kronor slutade notan på 232.715 kronor för Position Skåne. Enbart de 200 inbjudningskorten kostade 70.000 kronor att ta fram. (Klicka på länken nedan för en noggrannare genomgång.)

Andra så kallade initialkostnader är en Temoundersökning för att testa bolagets nya namn. Kostnad: 331.205 kronor.

En kundundersökning som bland annat vände sig till Skånes kommuner, det vill säga ägarna till bolaget, har kostat 133.125 kronor.

En ny kommunikationsstrategi har tagits fram, först av Audumbla Poolcat och sedan av Aspekta. Summa: 205.302 kronor.

En reklamskylt på Sturup gick på 227.500 kronor.

För att täcka de nya kostnaderna har besparingar på en miljon genomförts, motsvarande tio procent av årets marknadsbudget. Det har bland annat drabbat den investeringsfrämjande delen av Position Skåne, där planerade trycksaker och en CD-presentation för totalt 400.000 kronor har strukits helt i budgeten. Kundtidningen Mårten höstnummer har också dragits in.

Marknadschef Ulrika Brink vill inte svara på frågor om de uppkomna kostnaderna, då ansvaret för dessa helt har legat hos VD Michael Fabri, som nyligen avgick. Styrelseordförande Sven-Erik Bergkvist anser inte att kostnaderna är märkvärdiga, utan att ett bolag som Position Skåne måste kunna omprioritera under året om det visar sig nödvändigt.

Dessa kostnader betecknas som ”ej budgeterade marknadskostnader 2003 – utfall per 2003-09-30”:

* Konferensen ”Allt ljus på Skåne” den 5-6 maj 2003 i Lund: 232.715 kronor

Reklambyrån Pendit tog närmare 70.000 kronor för framställning av inbjudan, tryckning, montering av CD med Lunds studentsångare på inbjudan, istoppning i kuvert samt adressering.

Star hotell tog 142.588 kronor för dagaktiviteter och övernattning.

Mat, lokalhyra och underhållning i AF-borgen på kvällen gick på närmare 50.000 kronor.

Göran Skytte tog närmare 30.000 kronor som moderator, föreläsaren Lars Peter Loeld höll ett inspirationsföredrag för 20.000 kronor och ett IT-företag hyrde ut datorer för snabbenkäter bland deltagarna för 20.000 kronor.

Totalt kostade arrangemanget över 330.000 kronor. Deltagarna bidrog med drygt 100.000 kronor i avgifter.

* Annonsering om det nya marknadsbolaget: 68.079 kronor

* Reklamskylt Sturup: 227.500 kronor

* Övrig reklam: 49.430 kronor

* Ny hemsida: 47.985 kronor

* Temoundersökning angående namntest av det nya bolagsnamnet: 331.205 kronor

Det stod mellan Destination Skåne, Skåne Select och Position Skåne. Förslagen testades mot så väl näringsliv som privatpersoner, både i Sverige och utlandet. Bäst betyg fick Destination Skåne, men av juridiska skäl – namnet visade sig vara upptaget – föll valet på Position Skåne i stället.

* Kundundersökning: 133.125 kronor

Riktade sig bland annat till Skånes kommuner, som äger 15 procent av bolaget.

* Framtagande av kommunikationsstrategi: 205.302 kronor

Audumbla Poolcat fakturerade 75.000 kronor och Aspekta 130.000 kronor för arbetet med att ta fram en kommunikationsstrategi för Position Skåne.

* Övrigt: 30.000 kronor

* Distribution externt av turistinformation: 757.000 kronor

En post som glömdes bort när budgeten gjordes för det nya bolaget. Distributionen sköts av ett externt företag från ett centrallager. Kostnaden återkommer varje år och avser här årets första nio månader.

För att täcka de uppkomna kostnaderna har neddragningar på en miljon fått göras i följande budgetposter:

* Generell annonsering: 100.000 kronor

* Kunddatabas: 50.000 kronor

* Varumärket Skåne: 200.000 kronor

* Trycksaker för den investeringsfrämjande verksamheten: 250.000 kronor (posten ströks helt)

* Presentation på CD-ROM för den investeringsfrämjande verksamheten: 150.000 kronor (ströks helt)

* Kundtidningen Mårten, där höstens nummer ställdes in: 250.000 kronor

Position Skåne bildades vid årsskiftet genom en sammanslagning av Skånes turistråd och Region Skånes investeringsfrämjande verksamhet. Bolaget ägs av Region Skåne och Skånes kommuner och har en årlig budget på 40 miljoner.

Skånes nystartade marknadsföringsbolag Position Skåne har tvingats stryka en tiondel av sin ursprungliga marknadsbudget för året, sedan det dykt upp […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad