Reklambyrån Sandberg Trygg har fått sin första nya kund till Malmökontoret sedan omstarten efter sommaren under ledning av Micco Grönholm, tidigare marknadsdirektör på Anoto.
Det är SAB Wabco, ett globalt företag inom tillverkning av bromssystem, hjul och kopplingar för järnvägsindustrin, som valt Sandberg Trygg. SAB Wabco omsätter drygt tre miljarder kronor, har huvudkontor med 25 anställda i Malmö och var tidigare en del av den börsnoterade Cardokoncernen. En del av produktionen finns i Landskrona, men majoriteten av koncernens 1.800 anställda jobbar utanför Sverige.
— Sandberg Trygg har lång erfarenhet av tung exportindustri och att jobba med internationella varumärken, säger Anette Gregow, kommunikationsdirektör på SAB Wabco.
Uppdraget vanns i konkurrens med fyra andra reklambyråer, varav en utländsk. Det ingår bland annat att se över varumärkesstrategi, internkommunikation och grafiska manualer för SAB Wabco, som vuxit fram genom en rad förvärv. Dessutom ska Sandberg Trygg ta fram en ny hemsida och kommunikationsmaterial som behövs för att genomföra den nya varumärkesstrategin.
Största delen av uppdraget kommer att utföras vid Malmökontoret, som i dagsläget har tre anställda. Dessutom pågår rekrytering av en projektledare och en AD för att klara flera nya uppdrag som är på gång, uppger Micco Grönholm, som sedan augusti leder återuppbyggnaden av reklambyråns Malmöverksamhet.
Det var i april som Sandberg Trygg sålde tillbaka det dåvarande Malmökontoret till dess chef Peer Eriksson, som fortsatte verksamheten under namnet Peer Communication.