Loyalty Group International, som sedan 1990 utför mätningar av kund- och medarbetarlojalitet, planerar för en etablering i Sverige. Bolaget har redan en rad svenska kunder, bland annat Sydkraft och Alfa Laval, men vill satsa mer på den svenska marknaden. Tanken är att öppna kontor i Malmö och sedan arbeta sig norrut.
— Det är upplagt för att utnyttja potentialen och synergin i den integration som alla önskar, säger VD Mikkel Korntved om möjligheten till nära samarbete mellan huvudkontoret i Charlottenlund i norra Köpenhamn och en kommande filial i Malmö.
Just nu tar etableringen av ett kontor i Oslo all kraft, men inom 6-12 månader väntas Malmökontoret vara på plats. Planen är att anställa 2-3 personer som ska täcka Sydsverige och västkusten upp till Göteborg.
Loyalty Group har hittills i år upplevt en kraftig tillväxt. Omsättningen under första halvåret var lika stor som hela förra året. Mikkel Korntved räknar med att uppgången fortsätter och att omsättningen fördubblas under 2003, medan vinsten växer ännu snabbare. Flera nya långsiktiga kontrakt bäddar dessutom för fortsatt tillväxt de kommande åren. Bolaget sysselsätter drygt tio personer, varav sex konsulter.
Omkring 75 procent av verksamheten är inriktad på mätningar av kundlojalitet och uppbyggnad av kundrelationer. Kunderna finns i hela Skandinavien, med viss övervikt för Danmark, medan uppdragen utförs internationellt. Företaget har utvecklat en egen mjukvara för insamling av enkätsvar via webben. Dessutom samarbetar man med flera stora analysinstitut.
Bland kunderna finns Københavns Lufthavne, Nycomed, DFDS, Tryg, Codan, Mercedes och Citroën. Just nu genomförs en större lojalitetsundersökning, Nordic AutoIndex, bland bilägare i hela Norden i samarbete med respektive lands bilmagasin.