Datortillverkaren Apple satsar på den skånska marknaden och utser återförsäljaren Kullander & Kullander i Malmö till Apple Pro Store. Det är den tredje butiken av sitt slag i Sverige och den första utanför Stockholm. Pro Store innebär en hårdare profilering av Apples varumärke i butiken och att alla produkter ska finnas hemma, så att kunderna kan prova dem. Dessutom ställer Apple krav på lördagsöppet.
— Apple har fler och fler produkter för konsumentmarknaden, även om företagskunderna fortfarande står för den största delen av omsättningen. Många en- och tvåmansföretag väljer också Apple, bland annat efter den senaste tidens virusattacker, säger Jens Kullander, VD och majoritetsägare i Malmöbolaget.
Han räknar med att öka försäljningen från 20 till 25 miljoner svenska kronor i och med uppgraderingen till Apple Pro Store, samtidigt som 2-3 personer kommer att behöva anställas under hösten inom försäljning och support.
Troligen kan omsättningsökningen bli betydligt högre, sedan den största konkurrenten i Sydsverige – Connection i Sverige AB – i dag begärt sig själva i konkurs. Connection har haft en omsättning på 50 miljoner. 16 anställda förlorar jobbet i samband med konkursen, som beror på att Apple dragit in sin kredit till bolaget.
— Om jag är förvånad? Det kan du räkna ut själv. Vi har skött våra betalningar och inte haft några skulder till Apple, utöver ett par dagars sena betalningar ibland. Det hade gått att driva verksamheten vidare om inte Apple dragit in krediten, säger Jesper Bo Hansen, VD för Connection, som bildades ur Studentlitteraturs gamla Apple-verksamhet.