Anoto Groups nye VD Örjan Johansson, som tog över efter grundaren Christer Fåhraeus i slutet av maj, tar nu i med hårdhandskarna för att vända bolaget till positiva siffror.
Ett 50-tal personer får lämna Anoto för att bolaget ska kunna nå målet om positivt kassaflöde under andra halvåret 2004. Omkring 30 personer i Lund och 20 personer i Stockholm berörs. Efter neddragningarna kommer Anoto ha omkring 110 anställda i koncernen, de flesta vid Lundakontoret.
— Jag har alltid jobbat i bolag som tjänat pengar. Det är A och O. Anoto har självklart varit i en investeringsfas, men nu är det dags att tjäna pengar, säger Örjan Johansson till Rapidus.
Han vill inte rikta någon direkt kritik mot sin företrädare, men konstaterar att det under en period gått lite för fort.
— Det var lite för stora svängningar, men med ett börsvärde på tio miljarder är det lätt att dra på och köra så fort man kan. Samtidigt har det skapat ett försprång, säger han
Örjan Johansson har jobbat med besparingsprogrammet sedan han tillträdde som VD den 27 maj. Det är ett år sedan Anoto senast gjorde en lika omfattande översyn av verksamheten. Målet är att nå ett kostnadsläge på månadsbasis kring elva miljoner. Det ska ställas mot omsättningen på totalt 23 miljoner under perioden april-juni i år. Besparingarna får full effekt först under andra kvartalet nästa år.
Hårdbantningen förklaras med att mycket av den grundläggande teknikutvecklingen är klar och att företagets kunder och partner i dag gör mer av vidareutvecklingen själva. Drygt 80 personer kommer även i fortsättningen att jobba med generell teknikutveckling på Anoto, medan mer specifika lösningar och anpassningar läggs över på kunderna eller externa konsulter.
Bolaget kommer att ta en engångskostnad på 50 miljoner för genomförande av besparingsprogrammet. Summan belastar framför allt det innevarande kvartalet.
Anoto säljer en egenutvecklad och patentskyddad lösning för digitala pennor och papper. Bland kunderna finns Nokia, Logitech, Hitachi Maxell och Sony Ericsson.