Chefen för det Malmöbaserade kommunikationsföretaget Scandvision Mediahouse, Peter Gustafson, har lämnat företaget under sommaren. Samtidigt har ytterligare en handfull personer, motsvarande nära hälften av personalen, slutat eller sagts upp från Mediahouseverksamheten den senaste tiden, till följd av en större omorganisation.
Peter Gustafson hänvisar till Scandvisions huvudägare och koncernchef, Sterner de la Mau, som dock inte vill gå in i detalj på varför Peter Gustafson slutar. Han konstaterar bara att verksamheten inte nått de ekonomiska resultat man hoppats på, utan gått med förlust.
— Peter har gjort ett bra jobb. Det finns saker jag kunde ha gjort annorlunda, kanske agerat tidigare och styrt hårdare. Det viktiga är nu att fokusera framåt och jag önskar Peter lycka till, säger Sterner de la Mau, som blir VD för Mediahousedelen när den övergår i ett nybildat dotterbolag med namnet Scandvision Communication.
Det pågår också en omfokusering av verksamheten från handfasta produktionsuppdrag till strategiska kommunikationslösningar. Produktionshjälp kommer att köpas in från frilansar. Den nya inriktningen kräver rekrytering av ytterligare medarbetare med strategisk inriktning.
Dessutom utökas styrelsen med extern kompetens när Alf Dahl blir ny ordförande. Han har varit regionchef för IBM i södra Sverige och haft ledande positioner inom både Semagroup och Sigma.
Verksamheten i Scandvision Film & Post production berörs inte av förändringarna på annat sätt än att det också blir ett separat bolag med Mikael Kotanidis som VD. Under det senaste räkenskapsåret, som slutade den 30 april, omsatte Scandvisionkoncernen 24 miljoner svenska kronor och gjorde ett nollresultat. Bolagen har drygt 20 anställda.